Specjaliści cyberbezpieczeństwa zadowoleni z pracy

Według "Raportu wynagrodzeń i trendów w przedsiębiorstwach" Grafton Recruitment, wysokie zapotrzebowanie na cyberbezpieczeństwo pozwala pracownikom działów IT patrzeć z optymizmem w przyszłość. Pomimo spowolnienia w sektorze, praca w obszarze wsparcia IT należy do najbardziej satysfakcjonujących zawodów, zaledwie 1,6% respondentów wyraża zdecydowane niezadowolenie.

Fot. Fox/Pexels

Popyt na funkcje takie jak specjalista Service Desk, administrator systemów informatycznych czy konsultant SAP wzrastał dynamicznie, osiągając szczyt w pierwszym kwartale 2022 roku. Jednak obecnie, ze względu na spowolnienie gospodarcze, firmy ograniczają swoje inwestycje i ostrożnie decydują o rozszerzaniu zatrudnienia.

Mimo tego, ciągły rozwój technologiczny i coraz powszechniejsze wykonywanie pracy zdalnej przyczyniły się w 2023 roku do dalszego wzrostu zapotrzebowania na specjalistów IT w wybranych dziedzinach. Obszar cyberbezpieczeństwa pozostaje wciąż "zieloną wyspą" na mapie ogłoszeń o pracę – w trzecim kwartale 2023 roku zanotowano prawie dwukrotnie większe zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Zobacz również:

  • OVHcloud wprowadza usługę Identity and Access Management

Nadal widoczne są również oferty dotyczące stanowisk z zakresu IT support, choć aktualne zapotrzebowanie na te role jest o 20% niższe niż w pierwszym kwartale 2022 roku, kiedy osiągnęło ono najwyższy poziom w ciągu ostatnich pięciu lat.

„Zabezpieczenie wrażliwych danych ma coraz większe znaczenie, co sprawia, że zapotrzebowanie na tego typu specjalistów będzie stałe. Bez względu na to, czy firmy będą korzystać ze wsparcia wyspecjalizowanych firm, czy zatrudniać wewnętrznie, konieczność ochrony danych wymusi na organizacjach zabezpieczenie środków na ten cel” – zauważa Agata Jemioła, Branch Manager w Grafton Recruitment.

Specjaliści cyberbezpieczeństwa zadowoleni z pracy

Pierwszy wariant jest coraz popularniejszy, czego dowodem jest chociażby obecność na rynku firm - największe zatrudniają tylko w Polsce po kilka tysięcy osób, a łącznie w skali międzynarodowej mają nawet 100 tys. wakatów.

Najważniejszym determinantem zadowolenia pracowników supportu IT było – podobnie jak w przypadku pozostałych działów - wynagrodzenie. Drugim najistotniejszym czynnikiem okazała się możliwość pracy zdalnej. W momencie badania aż 55,7% osób pracowało w ten sposób. Badani ocenili, że jest to, obok atmosfery w pracy, najpełniej zaspokajana ich potrzeba.

Specjaliści cyberbezpieczeństwa zadowoleni z pracy

Za najsłabiej spełnione oczekiwanie uznana została wysokość wynagrodzenia. To odzwierciedla się w części badania związanej ze wzrostami płac – zgodnie z jej wynikami tylko 18% ankietowanych otrzymało w ubiegłym roku podwyżkę wyższą niż inflacja. Pracownicy wsparcia technicznego IT mogą liczyć obecnie na zarobki rzędu 5,5-28 tys. zł.

Specjaliści cyberbezpieczeństwa zadowoleni z pracy

Wysokość wynagrodzenia determinuje zarówno stanowisko, jak i miejsce zatrudnienia. Wyraźnie jednak widać, że wynagrodzenia są związane z poziomem skomplikowania danego obszaru – zajmujący się m.in. dostępami dla zespołu i prostymi awariami pracownik Service Desku może liczyć na 5500 zł na start, ale już po awansie na tzw. drugą linię będzie zarabiać nawet 15 tys. zł. Na najwyższe wynagrodzenia wśród specjalistów mogą liczyć działający na styku technologii i biznesu konsultanci SAP (do 26 tys. zł), a wśród kadry menedżerskiej – piastujący stanowisko CTO (Chief Technology Officer – Dyrektor Techniczny), który może liczyć w stolicy na zarobki rzędu 25-40 tys. zł).

Wprowadzenie zamrożenia pensji w 2023 roku nie wywołało lawinowego niezadowolenia wśród personelu działów supportu IT. Według przeprowadzonego badania, aż 72% pracowników w tej branży deklaruje satysfakcję z wykonywanej pracy. Zaledwie 1,6% respondentów wyraziło zdecydowane niezadowolenie, co stanowi najniższy wynik w całym badaniu.

Wysoki poziom zadowolenia z pracy przekłada się na brak zainteresowania zmianą ścieżki zawodowej – 42,6% badanych wykluczyło możliwość przebranżowienia, co stanowi najwyższy wynik w całym badaniu.

Specjaliści cyberbezpieczeństwa zadowoleni z pracy

„Pomimo wyraźnego spowolnienia w całym sektorze IT, pracownicy działów związanych z supportem uważają, że rynek obfituje w atrakcyjne oferty pracy. Trudno z tym polemizować, bo choć różnego typu projekty NPI (ang. New Product Introduction) mogą być wstrzymywane, nie ubywa rozbudowy infrastruktury związanej z kontrolą dostępu, możliwością pracy zdalnej w środowisku firmowym, czy bezpieczeństwem danych – komentuje Agnieszka Zakościelna, IT & Engineering Delivery Center Manager w Grafton Recruitment.

Zmiany w prawie sprzyjające cyfryzacji mają stopniowy, ale istotny wpływ na zapotrzebowanie na pracowników działu supportu. Osoby z tej branży wydają się być tego świadome, ponieważ choć jedynie 20% aktywnie poszukuje nowego pracodawcy, to aż 98% z nich ma świadomość struktury i aktualnego stanu rynku ogłoszeń dotyczących zatrudnienia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200