Siedmiu wspaniałych

Długoletnia współpraca powinna zapewnić zwrot z inwestycji, a Grupa TP otrzymuje w zamian atrakcyjne ceny dostarczanych produktów i usług. "Jeżeli model się sprawdzi, dostawcy powinni mieć dużą motywację, aby go przedłużyć" - twierdzi Piotr Muszyński.

Każda domena ma swojego dyrektora i to oni będą właścicielami biznesowymi kontraktów z dostawcami. Dla każdej domeny określony został okres przejściowy, w którym dostawca będzie przejmował swój obszar, wchodząc już bezpośrednio do toczących się projektów. "Będzie to okres sprawdzenia, kto na ile rzetelnie się przygotował do współpracy" - zaznacza Piotr Muszyński. Wiceprezes deklaruje, że druga faza wyboru dostawców zakończy się do końca kwietnia br. Grupa TP podpisze jednocześnie umowy z czterema dostawcami.

Sukcesywnie, w miarę potwierdzania w praktyce założeń i jakości współpracy, będzie też rozszerzany zakres usług zawartych w umowach.

Prace nad wyłanianiem dostawców przebiegały we współpracy z przedstawicielami France Telecom, którzy dzielili się wiedzą i doświadczeniem. W negocjacjach z dostawcami wykorzystano metodologię TPAS, wypracowaną przez FT i zaadaptowaną przez TP. Zgodnie z nią budowano wymagania, kontrakt, załączniki, SLA. Uwagi strony polskiej były na bieżąco uwzględnianie i powstała nowa wersja TPAS, która została zastosowana w Polsce.

Dzięki temu, że dostawcy ubiegali się o kontrakt dla TP, zostali dopuszczeni do przetargu globalnego, organizowanego przez Grupę FT.

Struktura po roku

Zreorganizowana przez Piotra Muszyńskiego struktura IT okrzepła. "Podział na business services, aplikacje oraz infrastrukturę IT, sprawdził się. Awansowaliśmy kilku młodych menedżerów, stawiając na naszą wewnętrzną kadrę" - mówi wiceprezes TP. Postępują prace nad coraz szerszym wdrożeniem SOA. Dzięki usługowej architekturze widać efekty programu Fast Track, który skraca czas opracowania i wprowadzenia produktu. W ciągu minionego roku program objął także PTK Centertel. Komórkowe ramię grupy korzysta już z Centralnego Katalogu Produktów, a w TP prace nad nim trwają. Istotnym etapem w tym procesie będzie wdrożenie nowego modułu billingowego (jest to element programu COTP - Convergence Tool Program), który zastąpi stosowany obecnie system SERAT. Obecna architektura tej aplikacji nie pozwala dołączyć jej do warstwy integracyjnej i włączyć do centralnego katalogu produktów. Nowy system billingowy zamierzamy uruchomić komercyjnie pod koniec przyszłego roku.

Czas próby

W ubiegłym roku Grupa TP podpisała strategiczne porozumienie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej, którego zapisy mają wpływ na informatykę Grupy TP. Dotyczyły one, przede wszystkim, oddzielenia obsługi klienta hurtowego od obsługi klienta detalicznego. Zmieniło to priorytety projektów w kierowanym przez Piotra Muszyńskiego obszarze. W przypadku systemu OSS pierwszeństwo ma teraz rozdzielenie zleceń hurtowych od detalicznych na poziomie procesowym. Te prace mają teraz priorytet przed bardziej technicznymi projektami w rodzaju wdrożenia narzędzia Netcracker. Inne, wynikające z porozumienia nowe systemy, to PRM - alternatywny do CRM system obsługi partnerów hurtowych TP. Potrzebne jest zbudowanie interfejsu ISI do systemu KSP, który zostanie udostępniony innym operatorom, aby mogli uruchamiać swoje zlecenia i monitorować je. PRM będzie także dostępny dla innych operatorów w celu składania zlecenia i śledzenia jego przebiegu. Pierwsza faza PRM została zakończona, podobnie jak interfejsy ISI - faza druga zostanie zamknięta w tym roku. W tym roku ukończony zostanie także billing dla innych operatorów - NSRM. "Efekt tych prac będzie niezwykle istotny. Powstaną dwa rozdzielne środowiska dla detalu i hurtu oraz billing dla hurtu. To ogromne projekty, które w sposób zrozumiały zmieniły nam listę priorytetów" - podkreśla Piotr Muszyński.

Możliwość podjęcia szybkiej realizacji tych projektów była wynikiem skuteczności działania wspomnianej organizacji Business Services - dedykowanego zespołu ludzi, który zajmuje się współpracą IT z biznesem, badaniem i opisywaniem jego wymagań, priorytetyzacją zleceń, wspieraniem biznesu przy implementacji rozwiązań IT. "Organizacja z powodzeniem przeszła sprawdzian podczas konieczności opracowania systemów spełniających postanowienia regulacyjne" - mówi Piotr Muszyński.


TOP 200