Fab 28 - 45 nm w przyszłym roku

Drugi dzień zwiedzania rozpoczęliśmy od podróży do Kiryat Gat, gdzie znajduje się Fab 18 wytwarzający układy w technologii 180 nm. W swoim czasie była to jedna z najnowocześniejszych fabryk układów scalonych. Z okien podziwialiśmy także budowę nowej fabryki - Fab 28, która rośnie na terenach dotychczas zajmowanych przez parkingi. Będzie ona dostosowana będzie produkcji na 300 mm waflach krzemowych w procesie 45 nm i uruchomiona ma być w przyszłym roku.

Znany z reklam strój pracowników Intela na szczęście wykorzystywany jest tylko przez osoby, które mają bezpośrednią styczność z wytwarzanymi procesorami

Sekrety kuźni procesorów

W tym pudełku zmieściło się kilkaset tysięcy dolarów, dlatego przenoszone jest z taką dbałością i starannością

Po prezentacji udaliśmy się na zwiedzanie fabryki, gdzie przez szybę widzieliśmy produkcję układów scalonych. Szczegółowe informacje o poszczególnych etapach procesu produkcji pozwoliły tym, którzy jeszcze tego nie wiedzieli, zorientować się w złożoności tego procesu i jego podatności na wszelkiego rodzaju zaburzenia, zakłócenia i zanieczyszczenia. Clean room, a więc pomieszczenie o niespotykanej czystości, choć podzielone na mniejsze pomieszczenia, ma tu powierzchnię większą od boiska piłkarskiego. Czystość tego miejsca 1000-krotnie przekracza czystość sal operacyjnych w szpitalach.

Zobacz również:

• Nvidia: GPU są lepsze do lokalnych zadań AI niż NPU
Sekrety kuźni procesorów

Na ogromnej hali stoi masa komputerów działających non stop, niemiłosiernie hałasujących na których przeprowadzane są wszelkie testy zgodności

Po obiedzie, zjedzonym na stołówce pracowniczej, w której jednocześnie może jeść kilkaset osób, przewiezieni zostaliśmy do Jerozolimy do centrum projektowego znajdującego się w pobliżu Fab 8. O produktach opracowywanych i wytwarzanych w tym miejscu opowiedział nam Yonathan Wand manager tej fabryki. Fab 8 to pierwsza fabryka firmy Intel, która rozpoczęła produkcję poza Stanami Zjednoczonymi. Obecnie zatrudnia ponad 500 osób, ma 4500 m2 powierzchni w clean roomach i wytwarza ponad 100 produktów. Przypomnijmy zaś, że łączna liczba zatrudnionych w Intelu osób wynosi około 8 tys., a po otworzeniu nowej fabryki przewidywane zatrudnienie wzrośnie do około 10 tys. osób.

Zaprezentowany został cykl produkcji, jaki stosuje się w fabrykach układów scalonych. Po procesorach wytwarzane są układy sterujące (chipsety), a później, gdy możliwości fabryki są już zbyt przestarzałe wytwarzane są np. mikrokontrolery dla przemysłu samochodowego stosowane we wszelkiego rodzaju układach poprawiających bezpieczeństwo. Gdy i te możliwości się wyczerpią rozpoczyna się produkcja układów krzemowych o zdolnościach do zmiany rozmiarów oraz wszelkiego rodzaju urządzeń typu MEMS.

Wizytę w Izraelu zakończyła króciutka piesza wycieczka po mieście trzech religii. Widzieliśmy rekonstrukcję najcenniejsze relikwii żydowskiej, wykonanej ze szczerego złota i wystawionej na publiczny widok za szkłem pancernym. Obejrzeliśmy słynną ścianę płaczu - miejsce modlitw Żydów z całego świata. Przeszliśmy przez dość mroczną uliczkę w części arabskiej miasta, niestety, świątynia arabska była zamknięta o tej porze, więc nie mieliśmy okazji jej zwiedzić. Ostatnia część naszej eskapady wiodła fragmentem drogi krzyżowej i doprowadziła nas do bramy północnej, przy której czekał nasz bus mający nas odwieźć na lotnisko.