SAP: Czas na zmiany

Oczekiwać można m.in. nowych rozwiązań oferowanych w modelu on demand, systemów dedykowanych urządzeniom mobilnym oraz klasycznych aplikacji ERP. Warto dodać, że w połowie roku - po niemal dwóch latach od oficjalnej zapowiedzi - na rynek ma trafić platforma SAP Business ByDesign. Oferowana w modelu usługowym będzie przeznaczona, przede wszystkim, dla średniej wielkości firm. Kierownictwo SAP oczekuje, że nowe aplikacje biznesowe przyczynią się do poprawy wyników finansowych. Bliższa współpraca z użytkownikami oprogramowania ma zaś skutkować m.in. rozwojem oferty usług konsultingowych niemieckiej firmy.

Niedawno niemiecki koncern ogłosił zamiar wprowadzenia na rynek oferowanej w modelu usługowym platformy analitycznej BusinessObjects BI OnDemand. Ma ona łączyć cechy wszystkich produktów analitycznych z oferty SAP i charakteryzować się wyjątkową prostotą obsługi.

SAP lokalny

Według przedstawicieli polskiego oddziału spółki, ogromnym zainteresowaniem klientów cieszy się wprowadzona w drugiej połowie zeszłego roku oferta SAP Business Transformation Consulting. Składa się na nią zestaw metod i usług pozwalających na zidentyfikowanie potencjalnych możliwości usprawnienia procesów biznesowych i struktury organizacyjnej oraz wyrażona w postaci liczbowej ocena istotności poszczególnych zmian. Nie da się ukryć, że SAP nie mógł trafić z tą ofertą lepiej niż w środek kryzysu gospodarczego.

Duża popularność usług konsultingu SAP, przynajmniej w części, zrekompensowała spadek przychodów z tytułu sprzedaży oprogramowania. "Na początku zeszłego roku doświadczyliśmy bardzo znaczącego zahamowania inwestycji, szczególnie ze strony małych i średnich przedsiębiorstw. Później, gdy ten sektor nieco się ożywił, decyzje dotyczące konieczności cięcia kosztów dotarły do dużych firm. Wszystko to zaowocowało spadkiem liczby kontraktów, jakie podpisaliśmy z nowymi klientami w 2009 roku" - mówi Grzegorz Rogaliński, prezes SAP Polska. Podkreśla on również, że w zeszłym roku istotnie wzrosła liczba kontraktów zakładających rozszerzenie liczby licencji wykorzystywanych w istniejących instalacjach oprogramowania SAP. "Tego rodzaju umów podpisaliśmy niemal 170. Oznacza to wzrost o ponad 40 proc. w porównaniu z wcześniejszym rokiem" - dodaje Grzegorz Rogaliński. Według niego, SAP Polska umocnił również swoją pozycję w sektorze publicznym. "Przychody generowane przez tę część rynku stanowiły w ubiegłym roku aż 35 proc., podczas gdy w roku 2008 było to mniej niż 10 proc. Wiele wskazuje na to, że 2010 będzie kontynuacją tej tendencji" - mówi Grzegorz Rogaliński. Szczególnym zainteresowaniem klientów polskiego oddziału SAP cieszyły się rozwiązania analityczne. Dobrze sprzedawały się aplikacje oparte na ofercie należącej do SAP firmy Business Objects. Według Grzegorza Rogalińskiego, rozwiązania tej klasy cieszyły się popularnością w segmencie małych i średnich firm. W tym segmencie poszukiwano bowiem rozwiązań ułatwiających monitorowanie efektywności wewnętrznych procesów i optymalizację działalności handlowej. SAP zamierza również aktywnie działać w sektorze publicznym oraz branży energetycznej.


TOP 200