Ryzyko na zewnątrz
- Antoni Bielewicz,
- 26.08.2002
"Zależało nam na możliwie łatwym i pełnym dostosowaniu modułów systemu do potrzeb użytkowników. Specyfika pracy w przedsiębiorstwie ciepłowniczym, zwłaszcza złożoność procesów rozliczeń z tytułu sprzedaży usług oraz sposób kalkulacji taryf wymuszają konieczność bardzo dużych prac dostosowawczych" - wyjaśnia Marek Kęskiewicz. Od dostawcy systemu zakupiono niezbędną liczbę licencji, a warunki udostępnienia i utrzymania aplikacji i 55 stacji roboczych zostały określone odrębną umową typu SLA (Service Level Agreement).
Ostatecznie ComputerLand we wrocławskim przedsiębiorstwie wdrożył jedynie część finansowo-księgową pakietu. "Główne prace dostosowawcze dotyczyły modułu środki trwałe, gdyż zarządzanie danymi zgromadzonymi w tym module w firmach z branży ciepłowniczej jest bardzo specyficzne" - podkreśla Sławomir Połukord, kierownik wdrożenia w MPEC ze strony wrocławskiego oddziału ComputerLandu.
Dodatkowe kadry i billing
System finansowo-księgowy zintegrowano z dwoma innymi systemami - systemem billingowym EnerTeam fińskiej firmy Komartek i modułem kadrowo-płacowym personel.cl ComputerLandu. Fiński system pozwala na naliczanie składników opłat na podstawie wielu różnorodnych algorytmów. MPEC nie zdecydowało się na moduł wspomagający zarządzanie personelem Oracle HRMS (element Oracle E-Business Suite), ponieważ okazał się on zbyt rozbudowany, jak na potrzeby przedsiębiorstwa zatrudniającego ok. 300 osób i wykorzystującego przede wszystkim administracyjne funkcje systemu kadrowo-płacowego.
Projekt podzielono na trzy etapy. W pierwszym - który dobiegł końca jeszcze w 2001 r. - ComputerLand skupił się na wdrożeniu podstawowej funkcjonalności modułu finansowego i billingowego. W drugim etapie rozszerzono funkcje finansowo-księgowe o zaawansowane raporty i nietypowe algorytmy rozliczeń energii. W trzecim, który zakończy się w sierpniu br., wdrażane są dodatkowe funkcje zamówione przez MPEC. Takim dodatkiem ma być integracja całego rozwiązania z systemem EMC, służącym do ewidencji i zarządzania majątkiem ciepłowniczym, rozwijanym wspólnie przez ComputerLand i MPEC.
Docelowy pełen outsourcing
Z wdrożeniem nowych systemów MPEC wiąże sporo nadziei, także oferowania opracowanego rozwiązania na zewnątrz. "Zarówno my, jak i dostawca włożyliśmy wiele pracy w dostosowanie rozwiązań informatycznych do specyfiki działania naszego przedsiębiorstwa. Na razie branżę ciepłowniczą dotknęły skutki ogólnego spowolnienia, jednak liczymy na to, że z czasem zainteresowanie wypracowanym wspólnie rozwiązaniem wzrośnie. Zresztą już w tej chwili mamy wiele zapytań ze strony różnych przedsiębiorstw energetyki cieplnej" - mówi Marek Kęskiewicz.
Obecnie trwają prace związane ze zmianami organizacyjnymi w przedsiębiorstwie, które pozwolą na usprawnienie funkcjonowania spółki dzięki pełnemu wykorzystaniu możliwości oferowanych przez nowy system. MPEC, bogatsze o zdobyte doświadczenia, pracuje także nad koncepcją rozszerzenia outsourcingu na całość zadań związanych z obsługą informatyczną przedsiębiorstwa.
Wdrożenie: Zintegrowany system ERP
Cel: Usprawnienie procesów zaopatrzenia w ciepło i kształtowania wartości MPEC Wrocław oraz oddanie IT w outsourcing
Kierownik projektu: Mariusz Dzikuć (MPEC Wrocław), Sławomir Połukord (ComputerLand)
Zastosowane technologie: Oracle E-Business Suite, system billingowy EnerTeam (Komartek), system kadrowo-płacowy personel.cl (ComputerLand), baza danych Oracle 8i, system Unix - IBM AIX, klaster serwerów RS/6000 z 2 macierzami dyskowymi SSA o łącznej pojemności 200 GB, system archiwizacji wykorzystujący rozwiązanie IBM LTO Ultrium, przełączniki Cisco Ethernet, 55 stacji roboczych IBM NetVista
Czas trwania: Wrzesień 2001 r. - sierpień 2002 r.