Rok dużych komputerów

Moda na mainframe

IBM Polska twierdzi, że w ub.r. firma sprzedała 20 komputerów klasy mainframe S/390. Ich odbiorcami były m.in. Telekomunikacja Polska S.A. i zakłady ZETO. Największe ubiegłoroczne kontrakty, głównie na sprzedaż komputerów PC, IBM Polska zawarł z TP S.A., ministerstwem zdrowia, PKP.

W roku 1996 sprzedaż drukarek stanowiła działalność marginalną. Po wygaśnięciu umowy z firmą Lexmark, której drukarki przez długi czas IBM oferował na całym świecie, sprzedano niewielką liczbę własnych urządzeń drukujących. Przedstawiciele IBM przyznają jednak, że działający samodzielnie Lexmark lepiej radzi sobie na polskim rynku.

Mimo wyznaczenia dystrybutora produktów sieciowych, nadal sprzedaż rozwiązań tego typu stanowi w Polsce znikomą część działalności IBM. Na świecie przychody IBM ze sprzedaży rozwiązań sieciowych sięgają 12 mld dolarów, co czyni z Big Blue największą firmę na tym rynku (roczne przychody największego wyspecjalizowanego producenta sprzętu sieciowego Cisco Systems wynoszą ok. 5 mld dolarów). Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, europejska centrala IBM odpowiedzialna za rynek rozwiązań sieciowych prowadzi rozmowy z polskimi firmami, m.in. z wrocławskim CCS. Na razie jednak przedstawiciele IBM, poza stwierdzeniem, że rynek sieciowy będzie w tym roku jednym z priorytetowych w Polsce, nie podają szczegółów dotyczących realizacji podjętych zamówień.

"W roku 1996 w Polsce sprzedano najwięcej komputerów AS/400, biorąc pod uwagę wszystkie kraje Europy Środkowej, łącznie z Rosją" - mówi Krzysztof Chełpiński. Twierdzi on, iż liczba komputerów tej klasy przekroczyła w Polsce 600. Serwerów RS/6000 pracuje w Polsce ok. 550.

Z Lotusem czy bez

Sprzedaż oprogramowania produkcji Lotus Development, stanowiącej od półtora roku część IBM, znacznie wpłynęła na poprawę wyników finansowych korporacji na świecie. Dotyczy to również praktycznie nie oferowanego w Polsce oprogramowania do zarządzania systemami TME firmy Tivoli, przejętej na początku 1996 r. przez Big Blue. Bliższa integracja przedstawicielstw Lotusa i IBM nastąpi zapewne wraz ze wspólną przeprowadzką do nowej warszawskiej siedziby IBM. W roku 1996 przychody Lotusa w Polsce nie przekroczyły 3 mln dolarów i nie są uwzględnione w prezentowanych wynikach IBM Polska. Bliższa integracja przedstawicielstw Lotusa i IBM nastąpi zapewne wraz ze wspólną przeprowadzką do nowej warszawskiej siedziby IBBM.

Mimo kilkakrotnie podejmowanych akcji marketingowych, związanych z promocją w Polsce systemów operacyjnych OS/2 Warp i Warp Server, wszystko wskazuje na to, że nie są to produkty o strategicznym znaczeniu dla IBM w Polsce. W nawiązaniu skutecznej konkurencji z Microsoftem nie pomogły IBM Polska nawet decyzje o lokalizacji swoich systemów operacyjnych. IBM Polska przymierza się natomiast do kształcenia specjalistów oprogramowania inżynierskiego Catia, którym, według przedstawicieli IBM, interesuje się coraz więcej firm projektowych. Oprogramowanie to w ub.r. zakupiło m.in. Daewoo.


TOP 200