Radio takie jakie chcesz

System ma działać w oparciu o ustandaryzowane materiały przekazywane do wyspecjalizowanego serwera, a potem redystrybuowane do pozostałych komputerów za pomocą sieci szerokopasmowej. Niezbędne jest zapewnienie stałego dopływu materiałów redakcyjnych, by oferta nie miała wyłącznie charakteru archiwalnego, by zachowany został walor informacji bieżącej. Optymalne byłoby bieżące przekazywanie do systemu wygenerowanych właśnie (na drodze normalnej procedury produkcji programu radiowego) serwisów informacyjnych, bloków specjalistycznych, audycji tematycznych itp.

Słuchacz, wybierając interesujący go zakres tematyczny, definiuje również sposób, w jaki automat będzie konstruował "jego program". Zasadą działania automatu jest przekazywanie odbiorcy zawsze najbardziej aktualnych treści - na bieżąco tworzonych przez podmioty współpracujące w projekcie. W praktyce wybór taki może być dokonywany poprzez uproszczony interfejs, dający możliwość "odznaczenia" kilku kategorii tematycznych, rodzajów audycji, typu muzyki, np.: newsy miejskie, sport światowy, pogoda dla Europy - z działu informacje, reportaże historyczne - z działu archiwalia, jazz, blues, klasyka - z działu muzycznego. Dokonanie takiego wyboru sprawi, że do odbiorcy docierać będzie program skompilowany z elementów mieszczących się w tych kategoriach. Dodatkowo użytkownik może sprecyzować proporcje, w jakich elementy te mają być dostarczane. Może na przykład zażądać, by informacje z miasta docierały do niego co trzy godziny, a proporcje między stylami muzycznymi wyglądały jak 3:2:1.

Ramówka NetRadia będzie miała charakter elastyczny i u każdego odbiorcy będzie wyglądała zupełnie inaczej. To oznacza również, że (choćby poprzez różnice w czasie trwania przeróżnych utworów muzycznych) różne elementy "typowe" będą pojawiały się u każdego słuchacza o bardzo różnych godzinach. "Ta elastyczność wynika przede wszystkim ze sposobu dostarczania danych. Okazało się, że system najlepiej będzie działał w oparciu o transmisję pakietową. Będzie to dostarczanie z odpowiednim wyprzedzeniem odpowiednich porcji danych gwarantujących nieprzerwany program" - tłumaczy Jakub Paluszkiewicz.

Dzięki wykorzystaniu Internetu szerokopasmowego transmisja dźwiękowa będzie mogła być uzupełniona dodatkowymi treściami o charakterze multimedialnym w postaci animacji, zdjęć, tekstów informacyjnych czy przekazu reklamowego. Uruchomienie wspólnej platformy nadawczej (NetRadio będzie działało jako jeden system z udziałem wielu nadawców - również nieprofesjonalnych, np. autorów popularnych podcastów) daje również możliwość uaktywnienia usług o charakterze "społecznościowym" (czaty, fora, interaktywne konkursy itp.).

NetRadio w praktyce

Radio takie jakie chcesz
"NetRadio ma szansę stać się zupełnie nową propozycją w świecie mediów" - ocenia Jakub Paluszkiewicz. Dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań w kompletny sposób może wyjść poza konwencje medium jednorodnego, zapewniając w swojej ofercie obok przekazu audialnego wszechstronny przekaz multimedialny. Jak mówi Jakub Paluszkiewicz, NetRadio przestając być tylko radiem, pozostaje nim nadal, radiem na miarę wyzwań przyszłego użytkownika sieci.

Z baz nagrań archiwalnych (w których zamieszczone są zarówno audycje słowne podzielone na kategorie tematyczne, jak i sprofilowane nagrania muzyczne) oraz z zasobów aktualnie transmitowanych przez rozgłośnie zawartość wędruje do specjalnej bazy danych, która zgodnie z preferencjami określonymi przez samych użytkowników generuje nieograniczoną ilość indywidualnych, zamówionych przez odbiorców programów (na rys. "Program 1", "Program 2", "Program 3" itp.). Każdy z tych programów trafia do jednego, konkretnego odbiornika (jeden terminal komputerowy, jedna komórka z UMTS, jeden odbiornik radiowy w samochodzie - również działający jako terminal UMTS), za pomocą którego jest odbierany przez zamawiającego go słuchacza.

Wykorzystanie technologii umożliwiającej transmisję indywidualną do pojedynczego klienta, dostosowaną do jego potrzeb i oczekiwań, nie wyklucza oczywiście oferowania kilku sformatowanych programów tematycznych, skonstruowanych wg profilu muzycznego, np. radio jazzowe, bądź dostarczanych treści, np. radio dla biznesmenów (na rys. "prog. A, "prog. B", "prog. C" itp.).

Źródło: Jakub Paluszkiewicz

***

Pełny program konferencji dostępny jest na witrynie III Forum na Rzecz Usług Szerokopasmowych. Relacje z konferencji publikujemy w naszej sekcji poświęconej broadbandowi.


TOP 200