Protokół otwartej komunikacji
- Dariusz Niedzielewski,
- 15.01.2010
Asortyment rozwiązań UC rozwija także Siemens Enterprise. Sztandarowym produktem firmy jest platforma HiPath 8000 z dedykowanym oprogramowaniem OpenScape UC Server. HiPath 8000 jest systemem SIP IP czasu rzeczywistego, skalowalnym w zakresie od kilkuset do 100 tys. użytkowników. Oprogramowanie OpenScape UC Server zoptymalizowano pod kątem firm, w których liczba pracowników przekracza 1000, może być udostępniane w trzech wersjach. Konfiguracja Medium Edition (ME) to rozwiązanie z jednym serwerem i opcjonalnym rozwiązaniem nadmiarowym. Large Edition (LE) to konfiguracja z wieloma serwerami dla nawet 100 tys. użytkowników. Z podstawowych funkcji oprogramowania do komunikacji zunifikowanej może korzystać 100 tys. użytkowników, natomiast pełny zakres funkcji jest dostępny dla 20 tys. użytkowników. W ofercie firmy znajdują się również telefony IP z serii OpenStage.
Przytoczone przykłady rozwiązań, które łączy ze sobą protokół SIP, mają charakter poglądowy. Należy mieć na uwadze, że wykorzystanie protokołu SIP jest wszechstronne i wykorzystywane m.in. w systemach wideokonferencyjnych, centrach obsługi klienta (call/contact centers) - produktach dostępnych u czołowych producentów na równi z rozwiązaniami unified communications.
Rozwiązania open Skurce
Firmy chcące rozbudować swój system komunikacyjny i oprzeć go na protokole SIP nie muszą wybierać wyłącznie wśród produktów firmowych. Z każdym dniem przybywa aplikacji open source, które w sposób czysto programowy wypełniają rolę centrali SIP IP PBX. Funkcjonalność takiego oprogramowania jest w wielu przypadkach wystarczająca (zarządzanie numeracją, połączeniami, wsparcie dla systemów IVR, zestawianie telekonferencji i wideokonferencji, nagrywanie i monitorowanie rozmów, przekazywanie połączeń, poczta głosowa, Unified Messaging).
Zaawansowanymi projektami open source, spełniającymi wiele funkcji centralek SIP IP PBX są: sipXecs (wspierany przez SIPfoundry) oraz Asterisk. SIPxchange Enterprise Communication Server jest wydajnym, łatwo zarządzalnym i skalowalnym IP PBXem przeznaczonym dla dużych firm chcących korzystać z otwartości standardu SIP. SIPxchange działa na dowolnych serwerach z systemem operacyjnym Linux. Warte odnotowania jest, że kod SIPxchange jest podstawą nowej serii produktów unified communications firmy Nortel (SCS 500).
Asterisk jest systemem IP PBX, obsługującym protokoły: SIP, H.323, MGCP, SCCP i IAX. Aplikacja pozwala na korzystanie m.in. z takich funkcji, jak: poczta głosowa, systemy automatycznej odpowiedzi (IVR), przekazywanie połączenia, zestawianie telekonferencji. Rozwijana jest od lat i znalazła zastosowanie zarówno w małych, jak i dużych firmach.
Wsparcie dla protokołu SIP nastąpiło w ostatnim czasie również ze strony Skype’a (wersja beta). Skype dla SIP ma umożliwić użytkownikom centrali SIP PBX korzystanie z tanich połączeń z telefonami stacjonarnymi i komórkowymi na całym świecie, a także odbieranie połączeń od innych użytkowników Skype’a bezpośrednio przez system PBX.
Zainteresowanie protokołem SIP, jako uniwersalnym standardem zestawiania sesji między urządzeniami różnych dostawców będzie rosło. Od specyfiki działalności i potrzeb danej firmy będzie zależał wybór konkretnego systemu: czy to do rozbudowania systemu telekomunikacyjnego (VoIP, UC), czy też do utworzenia sprawnie działającego i taniego w eksploatacji call/contact center.