Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa przyjęty
- 22.01.2014
PZIP, strategiczny dokument wyznaczający cele dotyczące informatyzacji państwa na najbliższe lata, został oficjalnie przyjęty przez Radę Ministrów. Otwiera to drogę do dalszych inwestycji w informatyzację administracji publicznej. Najważniejszym hasłem Programu jest integracja.
Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa pełni funkcję dokumentu-drogowskazu dla resortów i instytucji publicznych. PZIP określa założenia dla dalszej informatyzacji państwa i wdrażania e-usług ułatwiających kontakt z administracją obywatelom, w tym osobom prowadzącym działalność gospodarczą.
Trzonem założeń na lata 2014–2020 jest rozbudowa platformy ePUAP. Ma ona integrować wszystkie platformy, w tym regionalne, oraz zapewniać potwierdzenie tożsamości wszystkich użytkowników.
Obecnie za jej pomocą możemy skorzystać z tzw. Profilu Zaufanego. Do platformy podpiętych jest także szereg platform o zasięgu lokalnym ułatwiających kontakt z urzędami. Do końca 2020 r. zakłada się znaczące rozszerzenie jej możliwości poprzez zwiększenie funkcjonalności już istniejących i przygotowanie nowych projektów. Według informacji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji do 2020 r. możemy się spodziewać m.in.:
1. Poprawy obsługi w sprawach administracyjnych:
- wydawania e-zaświadczeń,
- składania wniosków,
- umawiania wizyt,
- wystawiania e-certyfikatów,
- udostępniania danych o pojeździe,
- opłacania mandatów za wykroczenia drogowe,
- ustawiania przypomnień o zbliżających się ważnych terminach związanych z eksploatacją pojazdów.
2. Ułatwień dotyczących rynku pracy
- kompleksowego pośrednictwa pracy drogą elektroniczną,
- uspójnienia dostępu do ofert wychodzących z administracji publicznej oraz aplikowania online,
- udostępnienia pracodawcy możliwości składania ofert drogą elektroniczną,
- możliwości weryfikacji oryginalności dokumentów uprawniających do podjęcia pracy na terenie kraju.
3. Poprawy kontaktu pacjentów i lekarzy w ramach służby zdrowia:
- elektronicznego dostępu do pełnej dokumentacji medycznej pacjentów oraz możliwości telekonsultacji na ich podstawie,
- możliwości wydawania drogą elektroniczną recept (w tym wprost do aptek), skierowań i zwolnień lekarskich,
- rejestracji online do lekarzy,
- elektronicznej karty ubezpieczenia zdrowotnego.
4. Dalszej informatyzacji sądownictwa:
- składania pism procesowych wraz z dowodami w postaci elektronicznej,
- dostępu do elektronicznych akt sprawy,
- rejestracji audio-wideo rozpraw w sprawach cywilnych,
- przesłuchiwania świadków w sprawach cywilnych na odległość za pośrednictwem wideokonferencji.
5. Usprawnień w zakresie bezpieczeństwa i powiadamiania ratunkowego:
- rozbudowy możliwości systemu numeru 112 o dodatkowe funkcje, w tym informacje SMS,
- personalizacji usług poprzez możliwość wprowadzenia do systemu powiadamiania ratunkowego ważnych informacji o właścicielu numeru telefonu (przewlekłe choroby, inwalidztwo),
- lokalizacji w terenie poprzez SMS,
- systemu e-Call przyspieszającego działania w przypadku wypadków drogowych,
- masowego powiadamiania o zagrożeniach na danych obszarze za pośrednictwem SMS, telewizji.