Poszukiwane kompetencje

Jej zdaniem, ogromne znaczenie dla powodzenia wdrożenia systemów biznesowych, a więc także ich potencjału biznesowego w organizacji, ma zaangażowanie ze strony kluczowych użytkowników. "Nawet najlepszy system wspomagający zarządzanie nie będzie efektywny bez dobrego wdrożenia wśród kluczowych użytkowników, którymi zwykle są osoby o doświadczeniu zawodowym niezwiązanym z IT" - mówi. Podkreśla też, że nowoczesne systemy są tworzone bezpośrednio z myślą o potrzebach użytkowników i charakteryzuje je dążenie do uproszczenia i optymalizacji pracy - zarówno na poziomie przygotowania aplikacji, możliwości dopasowania interfejsu do indywidualnych potrzeb, aż po mechanizmy związane z generowaniem raportów.

Wspierające kompetencje IT

Z kolei oczekiwania względem pracowników IT bezpośrednio zaangażowanych we wdrożenie i dalszy rozwój oprogramowania biznesowego dalece wykraczają poza obszar technologii. Od członków zespołu wdrożeniowego oraz specjalistów zajmujących się utrzymaniem korporacyjnych rozwiązań wspierających zarządzanie oczekuje się dziś m.in. umiejętności analitycznych, a także strategicznego planowania. Wobec tego członkowie zespołu IT coraz częściej muszą łączyć umiejętności typowe dla kadry IT z kompetencjami specyficznymi dla tzw. analityków biznesowych.

Zobacz również:

  • Salesforce zainwestuje 500 milionów dolarów w generatywną AI

"W odróżnieniu od stereotypu typowego eksperta IT, poszukiwany specjalista IT - oprócz przygotowania technicznego - musi posiadać wiele cech miękkich, takich jak komunikatywność, kreatywność czy odporność na stres. Idealny kandydat, to osoba znająca świetnie języki obce, poruszająca się swobodnie w strukturach korporacyjnych, umiejąca pracować w zespole" - podkreśla Marceli Smela, dyrektor generalny firmy IT Kontrakt.

W związku z popularyzacją aplikacji biznesowych pracodawcy poszukują pracowników, którzy są otwarci na szkolenia, chłonni wiedzy, bez oporów wobec nowości technologicznych i rozumiejących oszczędność czasu jako wartość czysto biznesową.

Monika Antczak, która w firmie Antal International kieruje zespołem wyspecjalizowanym w rekrutacji pracowników z obszaru IT

W miarę jak aplikacje biznesowe stają się coraz łatwiej dostępne, a kolejni producenci systemów klasy ERP, BI, CRM wyposażają rozwiązania w narzędzia ułatwiające zarządzanie nawet bardzo rozbudowanymi środowiskami aplikacyjnymi - rosną potrzeby w zakresie zrozumienia specyfiki prowadzonej działalności oraz sposobu realizacji poszczególnych procesów biznesowych. Wobec tego właśnie umiejętności pracy zespołowej zdają się być tu szczególnie przydatne. Twarde umiejętności techniczne stopniowo ustępują miejsca kompetencjom miękkim. Od pracowników wyspecjalizowanych w rozwiązaniach aplikacyjnych wspierających biznes trudno oczekiwać szczegółowej wiedzy na temat wszystkich obszarów działalności biznesowej. Nieunikniona jest tu więc bliska współpraca z kluczowymi użytkownikami, szefami poszczególnych komórek, a nawet z zarządem firmy. Przydaje się też znajomość zasad zarządzania projektami.

Istotnym problemem jest też niewystarczająca liczba specjalistów, którzy mają zajmować się systemem po zakończeniu jego obsługi powdrożeniowej przez dostawcę. Powodem takiego stanu rzeczy często bywają trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników. Na rynku oprogramowania biznesowego problem ten najczęściej dotyczy specjalistów z zakresu rozwiązań klasy ERP.

"Trzeba pamiętać, że kompetencje w zakresie systemów ERP z najwyższej półki - np. SAP - to często umiejętności unikalne i wysoko cenione na rynku, a znalezienie dobrego specjalisty jest trudne i kosztowe" - podkreśla Michał Kunze. "Wśród dużych aplikacji na polskim rynku króluje SAP. Administratorzy oraz konsultanci wdrożeniowi rozwiązań niemieckiego producenta są jedną z najbardziej rozchwytywanych grup zawodowych. W tym momencie śmiało możemy mówić o rynku SAP, co oznacza, że często to kandydaci dyktują warunki zatrudnienia" - dodaje Monika Antczak.


TOP 200