Porozmawiajmy o informatyzacji
- Monika Tomkiewicz,
- 08.03.2011
firm i osób prywatnych założyło konta na platformie ePUAP.
Przesuwanie terminów realizacji projektów informatycznych w administracji są jednak polską specjalnością. W listopadzie ubiegłego roku doczekaliśmy się zakończenia po ponad siedmiu latach projektu CEPiK, który kosztował ok. 300 mln zł. Termin zakończenia budowy systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców - podobnie jak PL.ID - również był przekładany. Zdaniem wykonawcy systemu, głównym powodem przesunięcia w czasie realizacji projektu były opóźnienia związane z budową przez MSWiA sieci WAN-CEPiK oraz budynku pod potrzeby Centrum Zapasowego.
30 listopada 2010 r. projekt zakończył się, a system CEPiK został połączony z innymi ewidencjami pojazdów. Z jego danych korzystają m.in. Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa, Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencja Wywiadu, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, sądy, prokuratura, organy kontroli skarbowej, organy celne itp. "Utworzenie Centralnej Ewidencji Pojazdów i połączenie jej z innymi ewidencjami pojazdów spowodowało spadek przestępczości samochodowej - według źródeł policyjnych - o ok. 70%, a ponowna rejestracja pojazdu kradzionego została wyeliminowana" - przekonuje MSWiA.
Priorytety na liście MSWiA
Na pytane o priorytetowe projekty w najbliższym czasie Centrum Projektów Informatycznych MSWiA odpowiada, że "wszystkie projekty informatyczne powierzone Centrum Projektów Informatycznych MSWiA do realizacji są traktowane priorytetowo". CPI prowadzi obecnie aż dziewięć dużych projektów IT. Na liście są pl.ID, ePUAP2, czyli rozwój elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, Zintegrowana wielousługowa platforma komunikacyjna policji z funkcją eUsługi dla obywateli i przedsiębiorców, OST112 - Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112, System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego, Ogólnokrajowy Cyfrowy System Łączności Radiowej, zapewnienie infrastruktury informatyczno-telekomunikacyjnej do przygotowania i obsługi Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 roku, Szerpa, czyli projekt systemowy na wspieranie działań podejmowanych na rzecz kształtowania podstaw społeczeństwa informacyjnego w Polsce oraz obsługa merytoryczna, organizacyjno-prawna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Pełnomocnika Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen (SIS) i Wizowym Systemem Informacyjnym (VIS).
Z kolejnego, dziewiątego już raportu przygotowanego przez Capgemini na zlecenie Komisji Europejskiej, dotyczącego funkcjonowania e-administracji w państwach europejskich, płynie jeden wniosek: wzrost jest obiecujący, ale wciąż pozostało wiele do zrobienia. Analiza przeprowadzona przez Capgemini wskazuje, że w Europie dostępność usług świadczonych przez administrację obywatelom i przedsiębiorstwom przez Internet jest coraz większa. Dostępnych jest 20 podstawowych usług. Dostępność takich e-usług, jak: rozliczanie podatku online, otrzymywanie zezwoleń czy rejestrowanie się w szkołach przez Internet, osiągnęła w Unii Europejskiej 2010 r. poziom 82%. W porównaniu do roku poprzedniego oznacza to wzrost o 13%. W rankingu Capgemini na czele krajów o najlepszych e-usługach w administracji znalazły się: Włochy, Malta, Irlandia, Portugalia i Szwecja. W tych krajach dostępnych jest online wszystkich 20 usług. Capgemini podkreśliło w raporcie, że największe postępy w tym obszarze (ponad 25-proc. wzrost) przez ostatni rok poczyniły Szwajcaria, Włochy, Bułgaria, Litwa i Chorwacja. Polska niestety znajduje się poniżej średniej europejskiej z wynikiem poniżej 80%.
Z kolei wskaźnik wyrafinowania usług osiągnął w 2010 r. 90%, wzrastając o 7%. Na czele tego rankingu znalazły się Irlandia, Austria, Malta i Portugalia, a zaraz za nimi uplasowały się Niemcy, Szwecja i Włochy. Z raportu wynika, że wskaźniki przez ostatni rok bardzo poprawiły Szwajcaria, Bułgaria, Włochy, Chorwacja i Łotwa. Jednak patrząc globalnie, większość usług jest wciąż dostarczana osobno, więc użytkownicy muszą odwiedzać różne serwisy, aby załatwić wszystkie urzędowe sprawy niezbędne w ich zawodowym i prywatnym życiu. W przyszłości usługi z różnych agencji rządowych muszą być powiązane z wydarzeniami życiowymi obywateli lub przedsiębiorstw. Powinny być dostarczone tak, aby użytkownik był w centrum ich zainteresowania.
W raporcie dużą część poświęcono idei e-Prokurmentu, czyli procesowi elektronicznego składania zamówień i robienia zakupów, np. w postaci e-aukcji. Unia Europejska zakłada, że e-Prokurment pozwala nie tylko obniżyć koszty działania administracji publicznej, ale też zwiększyć przejrzystość i spójność w procesie wyboru dostawcy oraz zwiększyć zakres konkurencyjności w regionie i pomiędzy dostawcami. Przystosowanie e-Prokurmentu przez europejską administrację wzrosło wprawdzie z 56% do 71% pomiędzy 2009 a 2010 r., jednak jest to poniżej zakładanego celu digitalizacji procesu zakupów. Na prowadzenie w tym rankingu wyszły: Irlandia, Estonia, Litwa, Malta, Słowenia, Cypr, Czechy i Szwecja.
"Podwaliny zostały już położone. Wzrost w dostępności i wyrafinowaniu usług jest obiecujący. Teraz należy skupić się na zapewnieniu, że to doświadczenie będzie wykorzystywane zarówno na poziomie regionalnym, jak i lokalnym. Musimy też wypełnić lukę pomiędzy dostępnością a rzeczywistym wykorzystaniem e-usług, aby przedstawić wartość inwestycji ICT oraz łączyć usługi tak, by były istotne dla użytkowników" - powiedział Graham Colclough, wiceprezydent globalnego sektora publicznego, Capgemini.