Poniżej średniej

Najmniej rozpowszechnione okazało się wysyłanie faktur elektronicznych - stosowało je zaledwie 5% przedsiębiorstw. Pewnie nie bez znaczenia są tu bariery prawne i niejasne przepisy, zniesione dopiero w połowie maja br. Widoczne zaczynają być jednak skutki wprowadzania ułatwień w kontaktach z administracją. W 2008 r. ponad 60% firm kontaktowało się z nią za pośrednictwem Internetu. Najczęściej korzystały one z możliwości wysyłania wypełnionych formularzy. Najrzadziej zaś do składania ofert w elektronicznym systemie zamówień publicznych.

W 2007 i 2008 r. GUS badał też wykorzystanie przez polskie firmy systemów ERP i CRM. Nasycenie tego rodzaju oprogramowaniem nie jest tak wysokie jak można by się spodziewać. Z badań wynika, że w 2008 r. jedynie 19% firm posiadało system CRM, a 12% system ERP. Dla dużych firm statystyki są nieco lepsze - ERP posiadała ponad 50% firm, a CRM 40%.

Bardzo nierównomiernie

Analizując dane GUS należy jednak pamiętać, że absorpcja technologii ITC w polskich przedsiębiorstwach jest bardzo nierównomierna. Zależy od ich wielkości i prowadzonej działalności. Liderami większości rankingów - jeśli chodzi o wykorzystywanie nowoczesnych technologii - są firmy z branży IT, sektora finansowego oraz spółki medialne. Na szarym końcu znajduje się zazwyczaj branża budowlana i przetwórstwo przemysłowe. Zdecydowanie lepiej radzą sobie w tym zakresie firmy duże i średnie niż małe. Duże zróżnicowanie widać też w poszczególnych województwach. Najlepiej wykorzystują narzędzia ITC firmy z województw mazowieckiego i małopolskiego, podczas gdy na końcu listy pojawiają się zazwyczaj województwa: łódzkie, warmińsko-mazurskie i podkarpackie.

Jak rośnie polska branża ICT?

Zdaniem analityków, sektor ICT ma duże możliwości wzrostu. Może on generować nowe miejsca pracy i pobudzać innowacyjność, wyznacza kierunki rozwoju gospodarczego, a wyniki osiągane przez ten sektor mają istotne znaczenie dla wyników całej gospodarki. Jak ten sektor wygląda i rozwija się w Polsce? W raporcie GUS znalazły się także dane obrazujące rozwój i stan polskiej branży teleinformatycznej. Rok 2008 charakteryzował się dużym przyrostem liczby firm z sektora ICT. Wynosiła ona 1605 i w stosunku do 2007 r. wzrost wyniósł aż 19,6%. Jednocześnie warto zauważyć, że przybyło zdecydowanie firm świadczących usługi - które dominują w tym sektorze - niż firm produkujących.

Jaki jest udział sektora ICT w polskiej gospodarce? Pod względem liczebności podmiotów w 2008 r. firmy sektora ICT stanowiły 3,33% wszystkich przedsiębiorstw sektora produkcji i usług, podczas gdy rok wcześniej odsetek ten wynosił 3,09%. Oznacza to, że firm z sektora ICT przybywa w Polsce szybciej niż w sektorze produkcji i usług. Z danych GUS wynika też, że systematycznie rośnie w Polsce znaczenie firm świadczących usługi IT. W 2008 r. 40% zajmowało się produkcją, a 60% świadczyło usługi. Dominowały firmy świadczące usługi informatyczne (ponad 70%), niecałe 20% stanowiły firmy świadczące usługi telekomunikacyjne, a ok. 10% prowadziło sprzedaż hurtową ICT. Najwolniej rośnie liczba firm działających w obszarze telekomunikacji. Analizy pokazują, że po czasie dominacji firm telekomunikacyjnych w latach 2000-2006, przyszedł czas na spadek ich znaczenia.

Badania Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że ponad 66% firm z sektora ICT to firmy małe, zatrudniające 10 do 49 osób. W 2008 r. w sektorze tym pracowało 190 tys. osób, które przyczyniły się do tego, że w 2008 r. osiągnął on 108 mld zł przychodów ze sprzedaży. W porównaniu do 2006 r. widać niemal 25-proc. wzrost. Największy zanotowały firmy zajmujące się sprzedażą hurtową (119%).


TOP 200