Polskie MŚP nabrały odwagi do cyfryzacji
- 14.12.2021, godz. 16:59
Opublikowany dzisiaj raport EFL analizuje 30 trendów w rozwoju MŚP w perspektywie 5 lat. Widać zainteresowanie cyfryzacją, chmurą, robotyką i sztuczną inteligencją
Od 2011 roku Europejski Fundusz Leasingowy (wchodzi w skład grupy Credit Agricole) realizuje autorski projekt „Europejski Program Modernizacji Polskich Firm”. Dzisiaj w ramach tego projektu opublikowano 11 raport branżowy z serii „Pod lupą” pod tytułem „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”.
Założony w 1991 EFL od 30 lat obserwuje zmiany w otoczeniu społeczno-gospodarcze w Polsce i jak dojrzewał sektor MŚP. W tegorocznym badaniu ekspertów, liderów opinii, przedstawicieli mikro, małych i średnich firm, pytano o trendy przyszłości dla MŚP.
Zobacz również:
- Jak cyfryzuje się sektor MŚP?
- Idealne miejsce dla rozwoju pracowników
- HPE Alletra Storage MP – technologiczna inwestycja na lata
30 trendów, które zmienią obraz MŚP w Polsce – na liście AR, chmura, robotyka i AI, e-commerce, paperless i samochody elektryczne
Autorzy raportu wyznaczyli 30 trendów, które wyznaczą rozwój sektora MŚP w najbliższych latach:
• 65% firm zwiększyło korzystanie z technologii w pandemii
• 50% firm stawia na taktykę w realizacji wyznaczonych celów - nie ma czasu na strategię, uważają ryzyko za opłacalne
• 71% firm zamierza korzystać z chmury w przyszłości
• 53% firm zamierza korzystać ze sztucznej inteligencji (AI) w przyszłości
• 45% firm zamierza korzystać z botów w przyszłości
• 59% firm uważa, że za 5 lat 20% procesów wykonają roboty
• 82% firm przewiduje wzrost zakupów w rozszerzonej rzeczywistości (AR)
• 56% firm planuje w ciągu 5 lat wymienić flotę samochodów na elektryczną
• 66% firm zamierza przejść na cyfrową dokumentację w ciągu 3 lat (teraz ma to wdrożone 10%)
• 64% firm wdroży podpis elektroniczny w ciągu 3 lat (obecnie to 20%)
• 66% osób z pokolenia Z sprzedaje swoje produkty online, a tylko 15% Baby Boomers
• 46% firm, szacuje, że w ciągu 5 lat udział zakupów online wzrośnie nawet o połowę.
Metodologia badania
Badanie ilościowe „Pod lupą” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL S.A. z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z całego kraju, z różnych branż. W sumie zrealizowano 500 wywiadów: 20% stanowili przedsiębiorcy z pokolenia Z, 30% przedstawiciele pokolenia Y, tyle samo przedstawiciele pokolenia X oraz 20% reprezentanci generacji Baby Boomers. W raporcie zastosowano wnioskowanie dla MŚP w Polsce (dla 4 pokoleń, 3 wielkości firm i 5 branż). Przygotowane w ten sposób dane pozwalają analizować i opisywać na poziomie całej populacji firm w Polsce. Badanie wykonano metodą telefonicznych ankiet (CATI) od 25 marca do 14 kwietnia 2021 roku.
Badanie jakościowe zostało zrealizowane w oparciu o scenariusz wywiadu. W badaniu brały udział osoby, które można nazwać liderami opinii – posiadające bogatą wiedzę dotyczące segmentu MŚP oraz branży leasingowej. W sumie przeprowadzono 21 wywiadów pogłębionych oraz analizę desk research.
Pełen raport dostępny jest tutaj.