Polska: więcej w Internecie
- Anna Meller,
- 11.12.2003, godz. 14:03
Zwiększa się liczba osób korzystających z sieci. W listopadzie internautów było 7,1 mln – tak wynika z opublikowanych dziś wyników badania OBOPu Interbus. Wciąż najbardziej znanym portalem jest Onet, tuż za nim Wirtualna Polska, a na trzecim miejscu Interia. Przetasowania nastąpiły rankingach witryn magazynów komputerowych.
W minionym miesiącu 23% osób powyżej 15 roku życia zadeklarowało, że korzysta z Internetu. W ubiegłym kwartale odsetek wyniósł 21%, co dało liczbę 6,7 mln internautów. Tym samym w listopadzie przybyło w Internecie pół miliona polskich użytkowników.
W badaniu Interbus sprawdzono również znajomość poszczególnych portali i serwisów internetowych. Czołówka wciąż bez zmian. Pierwsze miejsce zajął Onet (96,9% osób w badaniu wspomaganym zadeklarowało, że zna portal), drugie Wirtualna Polska (92%), a kolejne Interia (79,2%) i Gazeta (60,9%). O2.pl, które znalazło się na piątej pozycji w badaniach panelowych PBI w rankingu OBOP-u uplasowało się dopiero na 14 miejscu.
Zobacz również:
Jak wskazują autorzy badania, internauci deklarujący znajomość wspomaganą portali i serwisów internetowych to zazwyczaj ludzie młodzi (61% to osoby w wieku 15 lat – 29 lat) oraz uczniowie i studenci (44%). Wyjątek stanowią portale i serwisy o profilu biznesowym, gdzie odsetek uczniów, wśród deklarujących znajomość wspomaganą jest niższy (np. Panorama Firm - 38,5%).
Sporym zainteresowaniem cieszą się witryny operatorów sieci komórkowych. Przyciągają internautów głównie ze względu na możliwość wysłania SMS-ów oraz przejrzenia ofert promocyjnych taryf i telefonów. Na wysokiej pozycji są również strony stacji radiowych. Prym wiedzie RMF FM (48,1%), a na drugim miejscu znalazło się Radio Zet (44,1%). Z deklaracji internautów wynika, że dużym zainteresowaniem cieszą się również witryny zagraniczne (Yahoo! 45,7%), Altavista (27,7%), AOL (9,1%).
Ciekawe zmiany nastąpiły w rankingu witryn magazynów komputerowych. W listopadzie strona PC World wyprzedziła Chip.pl (18,3% versus 16,2%). Czwarte miejsce zajął serwis internetowy tygodnika Computerworld (10,9%). Internauci, którzy deklarują znajomość serwisów o tematyce komputerowej to w przeważającej większości mężczyźni (ponad 70% ).