Patrzeć i mówić

7. Wyeliminuj pośredników

Jest bardzo ważne, aby ocenę przedstawiała osoba, która bezpośrednio obserwowała pracownika.

Kierownik projektu lub kierownik stale kontaktujący się z pracownikiem powinien na bieżąco przekazywać mu swoje spostrzeżenia, bez względu na fakt, iż pracownik podlega innemu szefowi.

8. Wszystko we właściwym czasie

Nie należy zwlekać z przekazywaniem ocen licząc, że kto inny je wyrazi. Tak nie będzie. Należy działać natychmiast. Kierownik musi być niczym rodzic dla dziecka: uczciwy, bezpośredni i sprawiedliwy.

9. Konkrety

Unikajmy określeń typu: "Jesteś leniwy". Należy przedstawić problem opisowo: "Spóźniasz się na zebrania i nie wykonujesz pracy na czas". Wskazujmy konkretnie, co pracownik powinien zmienić.

W przypadku dokładnej i jasnej oceny mamy większą szansę, że pracownik postara się zmienić.

10. Zostaw to wszystko za sobą

Warto też czasami zabrać zespół poza firmę, organizując intensywną dyskusję na temat oceny pracy. Na koniec spotkania wskazane jest opracowanie planu ulepszeń, a następnie wprowadzenie go w życie. Nie jest istotne to, że nie uda się go wdrożyć w całości.

11. Skup się na pracy

Im bardziej ocena dotyczy pracy, tym lepszy będzie jej odbiór przez pracownika. Stwierdzenie: - "Kiedy spóźniasz się z kodowaniem, zakłócasz mój plan testów. Czy mógłbyś informować mnie o ewentualnych opóźnieniach?" - także dotyczy pracy. Natomiast uwaga: - "Skoro musimy razem pracować, to czy mógłbyś myć zęby?" - nie ma z pracą nic wspólnego.

12. Obserwuj i powstrzymaj się od ocen

Starajmy się nie mówić: "Dlaczego to zrobiłeś?" Brzmi to jak oskarżenie, zmusza ludzi do przyjęcia postawy obronnej i do niczego nie prowadzi. Zanim zaczniemy oskarżać, postarajmy się oddzielić fakty od intencji. Powiedzmy: "Zobaczyłem to i to. Tego się dowiedziałem. Oto jakie wyciągnąłem wnioski. A to moje odczucia na ten temat". Następnie pozwólmy pracownikowi wytłumaczyć, czy nasz odbiór zgadza się z jego intencjami. Często występują rozbieżności, a sposób ten pozwoli wyjaśnić zaistniałe nieporozumienie.

13. Nie zostawiaj pracowników samym sobie

Nie ograniczajmy się do krytyki. Zasugerujmy sposoby poprawy. Ludzie oczekują od przywódcy, że powie: "Skoro już o tym rozmawiamy, zastanówmy się wspólnie, w jaki sposób mógłbyś się podciągnąć", a nie powali na kolana i zostawi samym sobie. Na koniec rozmowy zawsze dajmy wyraz wiary w możliwości pracowników.

14. Opiekun dobry na wszystko

Dobrze jest, jeśli znajdziemy czas, aby oceny pracy wykonanej w ciągu tygodnia dokonywać przy pracownikach. Jeśli np. programiści uczą się programowania obiektowego przez pięć dni, to warto pod koniec ostatniego dnia usiąść z nimi i - nanosząc poprawki - pokazać, jak to powinno wyglądać.

15. Humor pomaga

Pamiętajmy, że nic tak nie podnosi pracowników na duchu, jak dobry humor szefa.

Kathleen Melymuka jest dziennikarzem amerykańskiej edycji Computerworld. Tłum. BTInfo


TOP 200