Outsourcing partnerski

Niezbędna staje się także specjalizacja branżowa firm outsourcingowych. Tu leży też wartość dodana tego typu usług. Specjalizacja zdecydowanie podnosi gwarancję wiarygodności partnerów outsourcin- gowych, świadczy o podniesieniu poziomu usług do stopnia satysfakcjonującego bardzo wymagającego klienta z konkretnej branży. Trudno dzisiaj wyobrazić sobie firmę outsourcingową, która w ten sam sposób mogłaby obsługiwać specjalistyczne systemy informatyczne wspierające działalność operacyjną w bankach, zakładach przemysłowych i administracji państwowej.

Jakim firmom będzie najłatwiej podejmować decyzję o korzystaniu z outsourcingu?

Najbardziej skłonne do inwestycji w IT są sektory najbardziej podatne na zmieniające się otoczenie rynkowe. Przykładem firm, które powinny być najbardziej zainteresowane outsourcingiem, są te, które działają na rynkach wysoko konkurencyjnych. Konieczność nadążania za zmiennością zachowań klientów w połączeniu ze wzrostem zastosowań przez firmy nowych technik będzie w decydującym stopniu wpływać na rozwój usług outsourcingowych.

Oprócz wiedzy technicznej z zakresu IT firma outsourcingowa musi dysponować jeszcze wiedzą z zakresu branży, którą obsługuje, by wraz z firmą, dla której świadczy usługi, mogła tworzyć wspólne oferty rynkowe. Jest wymagana ścisła współpraca przy inicjowaniu i realizacji projektów mogących zapewnić przewagę konkurencyjną.

Czy do wzrostu zainteresowaniami usługami outsourcingowymi mogłaby się przyczynić obniżka ich kosztów? Czy outsourcingiem będą zainteresowane tylko duże firmy?

Potrzebny byłby tutaj efekt skali, ale na razie, np. w Polsce, mamy do czynienia z błędnym kołem. Liczba klientów korzystających z outsourcingu nie jest jeszcze na tyle duża, by spadła cena jednostkowa usług - klientów nie przybywa, bo zbyt wysokie są jeszcze ceny usług. Ważną rzeczą w takiej sytu- acji jest to, aby oferta usługodawców dotyczyła w miarę standardowych rozwiązań - im mniej potrzebnych konfiguracji, im mniej różnic między podstawową wersją a wdrożeniem, tym tańsze rozwiązanie.

Rynek będzie się rozwijał i różnicował. W sektorze dużych firm, z definicji, partnerem musi być duża, stabilna firma. Outsourcing dla małych i średnich przedsiębiorstw będzie miał inny charakter, ale też będzie potrzebny. Trzeba iść w kierunku standaryzacji. Wtedy z jednej instalacji mogłoby korzystać wiele firm, oczywiście przy zachowaniu niezbędnych warunków bezpieczeństwa. Standardowe oferty szybciej się wdraża i są łatwiejsze do utrzymania.


TOP 200