Operator integratorem

Skrzynka życia w ogrodach wyobraźni

Być może w przyszłości na wideo-telefonie będzie można oglądać także programy telewizyjne i filmy wideo pobierane z sieciowych wypożyczalniach. France Telecom oferuje już usługi telewizji IP i wideo na żądanie pod wdzięczną nazwą MaLigne TV. Na ekranie telewizora wyposażonego w specjalną przystawkę Live Box można oglądać programy telewizyjne współpracujących z FT stacji telewizyjnych. Można także pobierać przez łącze wybrane filmy z sieciowych zasobów.

W myśl planów FT, w przyszłym roku ma być już ok. 100 tys. użytkowników MaLigne. Abonament wynosi 16-50 euro (w zależności od liczby dostępnych kanałów telewizyjnych). Za ściągnięcie do domu wybranego filmu trzeba zapłacić 5 euro. Czas na jego obejrzenie jest ściśle ograniczony. Potem trzeba płacić ponownie. Wszystkie należności mają być niebawem rozliczane w jednym rachunku, na razie trzeba płacić kartą.

Telekomunikacja Polska zapowiada wprowadzenie usług internetowej telewizji w drugiej połowie tego roku.

Zamiarem specjalistów z France Telecom jest doprowadzenie do pełnej integracji wszystkich urządzeń cyfrowych używanych w domu. Do tego celu ma służyć właśnie Live Box. Za pośrednictwem tego urządzenia można np. korzystać z bibliotek plików MP3 na komputerze, by odsłuchać ich za pomocą odtwarzacza znajdującego się w wieży hi-fi. Można też, powiedzmy, za pomocą wideo-telefonu wysyłać rodzinie zdjęcia umieszczone na dysku twardym laptopa. Połączenie z Internetem może być realizowane zarówno za pomocą linii ADSL, jak i przez telefon komórkowy. Nad opracowywaniem rynkowych rozwiązań dla przedmiotów domowego użytku pracuje w FT cały specjalny dział Home Division. Tutaj rodzą się pomysły na produkty i usługi dla indywidualnych użytkowników (rozwiązania domowych centrów multimedialnych zaczynają się pojawiać w ofercie różnych producentów elektroniki użytkowej - zapewne jest to obszar, który w bliskiej przyszłości doczeka się istotnego wzrostu zainteresowania masowego użytkownika).

Pracami nad technologiami jutra w France Telecom zajmują się pracownicy ośrodka badawczo-rozwojowego o nazwie Ogrody innowacyjności. To tutaj myśli się o rozwiązaniach, które mogą być użyteczne w odleglejszej przyszłości. Czy rzeczywiście wszystkie takimi się okażą, nie wiadomo. Jakie praktyczne zastosowanie może mieć np. koszula z ciekłokrystalicznym ekranem, na którym mogą być wyświetlane obrazy i napisy pobierane z archiwum w telefonie komórkowym? Czy zamiast wyświetlać napis "I love You" z migającym, czerwonym sercem nie lepiej powiedzieć tego samemu? Być może jakąś formułę zastosowania tego rozwiązania znajdzie np. przemysł reklamowy.

Prowadzone są badania nad możliwością przesyłania poprzez sieć zapachów. Dysponując specjalnymi dozownikami, będzie można poczuć zapach perfum oferowanych w wirtualnej drogerii lub poznać zapach potraw prezentowanych w portalu kulinarnym. Dzięki dozownikom dołączanym do płyt DVD będzie można chłonąć zapachy związane z poszczególnymi scenami oglądanego filmu, na przykład zapach prochu przy strzelaninie.

Prace badawczo-rozwojowe dotyczą również możliwości wykorzystania rzeczywistości wirtualnej, na przykład w telemedycynie (operacje na odległość) czy przy projektowaniu wnętrz. Osobną grupę projektów stanowią zadania związane z rozwojem aplikacji bazodanowych. Powstają komputerowe, przestrzenne modele terenów, po których można urządzać wirtualne wycieczki. Są one już wykorzystywane przez władze samorządowe miast do tworzenia planów zagospodarowania przestrzennego. Specjalny długopis umożliwia przesyłanie za pośrednictwem telefonu komórkowego danych zapisywanych na specjalnym papierze. To rozwiązanie może posłużyć do automatycznego wysyłania do bazy danych medycznych w szpitalu informacji wpisywanych przez ratowników do formularza w miejscu wypadku.

We France Telecom uważają, że nie warto szczędzić pieniędzy na twórcze poszukiwania, nawet gdyby nie wszystkie ich efekty miały trafić na rynek. W trakcie prac innowacyjnych zawsze można natknąć się na rozwiązania, które kiedyś okażą się przydatne w praktyce, pomogą wykreować nową ofertę albo poradzić sobie z problemami pojawiającymi się w innych produktach czy usługach.


TOP 200