Od ciężkiej artylerii po open source

Maconomy można traktować tylko jako system projektowy, można też dodatkowo korzystać z jego funkcjonalności w zakresie finansów, CRM i HR. Wbudowana w system rachunkowość zarządcza jest porównywalna z innymi systemamami zintegrowanymi tej klasy" - dodaje Anna Turzańska-Sadlej. Podkreśla przy tym, że funkcjonalność systemu w zakresie obszarów finansowych jest w pełni zgodna z polskimi uwarunkowaniami legislacyjnymi. Oprogramowanie może być również integrowane z systemami klasy ERP czy korporacyjnym systemem pocztowym. Standardowo, system Maconomy zawiera predefiniowane procesy, role użytkowników oraz standardowe raporty i moduł workflow.

Małe armatki

Na rynku nie brak również stosunkowo prostych narzędzi informatycznych, których zadaniem jest wsparcie działalności projektowej na etapie zarządzania bądź realizacji. Jedną z takich aplikacji jest oprogramowanie ukraińskiej firmy VIP Quality Software. "Istnieje grupa odbiorców, których nie stać na wdrożenie korporacyjnego systemu wspomagającego zarządzanie projektami. Nie zawsze jest to również opłacalne - zwłaszcza, gdy z aplikacji ma korzystać tylko kierownik projektu. Co więcej, praca typowego szefa projektu zwykle jest połączeniem zadań projektowych, procesów, procedur i rutynowych obowiązków" - uważa Vasyl Badera, dyrektor generalny firmy VIP Quality Software. Podkreśla przy tym, że zamysł stworzenia jak najbardziej uniwersalnego, prostego i jak najmniej angażującego rozwiązania przyświecał pracom nad aplikacją VIP Task Manager.

Kluczowymi cechami oprogramowania ukraińskiej spółki są: rozbudowany kalendarz, proste systemy powiadomień i przypomnień oraz możliwość jednoczesnego wykorzystania przez wielu użytkowników. Aplikacja umożliwia szybkie tworzenie i zarządzanie listami zadań dla konkretnych pracowników lub zespołów. "Szef projektu w każdej chwili może sprawdzić, czym zajmowali się, co robią obecnie i jakimi zadaniami mają się zająć wszyscy członkowie zespołu. Ci, z kolei, są zwolnieni od obowiązku tworzenia raportów; wystarczy, że odznaczą zrealizowane zadania w aplikacji. Koncentrujemy się na poszczególnych zadaniach, które mogą być dowolnie grupowane" - mówi Vasyl Badera. Dodaje przy tym, że na podstawie list zadań możliwe jest automatyczne generowanie raportów. VIP Task Manager może być również dopasowywany do indywidualnych potrzeb klientów, zarówno w zakresie raportowania, jak i interfejsu czy działań realizowanych automatycznie. Z technicznego punktu widzenia, aplikacja może działać lokalnie, na pojedynczym komputerze, w oparciu o sieć lokalną, Internet, w modelu usługowym lub w dowolnej kombinacji wymienionych rozwiązań.

W którą stronę?

Popularyzacji takich aplikacji sprzyja również rozwój technologii informatycznych. Powstają m.in. nowe kanały wymiany informacji, serwisy społecznościowe i formy dostarczania oprogramowania biznesowego w postaci usług. Oprogramowanie w coraz większym stopniu daje się też dopasować do organizacji i nie wymaga istotnych zmian w przyzwyczajeniach użytkowników. Wszystko to otwiera drogę do narzędzi klasy PPM mniejszym organizacjom. Z analiz firmy IDC wynika, że dwa lata temu wartość światowego rynku oprogramowania wspierającego zarządzanie portfelami projektów przekraczała 2,9 mld USD. Do końca 2013 roku ma to być 4,2 mld USD.

Popularność rozwiązań wspomagających zarządzanie projektami i ich portfelami rośnie, ponieważ - często w przeciwieństwie do dostępnych zasobów - rośnie liczba realizowanych projektów. Próby pogodzenia gromadzących się zadań oraz ich wartościowania i priorytetyzacji bez wykorzystania oprogramowania konsolidującego informacje o wszystkich projektach coraz częściej prowadzą donikąd. Rozwojowi oprogramowania wspierającego prace projektowe sprzyjają również działania społeczności skupionych na rozwoju oprogramowania o otwartym kodzie. Na rynku dostępne są m.in. publikowane na licencji open source rozwiązania, stanowiące funkcjonalne klony popularnego dwie dekady temu systemu Project Workbench. Jednym z najpopularniejszych systemów zaliczanych do tego grona jest aplikacja OpenProj. Z praktycznego punktu widzenia licencja open source oznacza w tym wypadku niższe bariery inwestycyjne. Praktycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozwiązania wspomagające zarządzanie projektami po prostu wypróbować we własnej organizacji.


TOP 200