Nowy wymiar handlu

Badania pokazują, że robi tak aż co czwarty klient, a co ważne dla sprzedawców, tacy klienci wydają średnio o 60% więcej, ponieważ odbierając produkt w sklepie zazwyczaj dokupują na miejscu coś jeszcze. Niezbędne staje się więc powiązanie sprzedaży internetowej ze sprzedażą bezpośrednią, wspólne dla tych kanałów zarządzanie dostawami, stanem magazynów, cenami i promocjami, zintegrowanie obu tych kanałów sprzedaży z porównywarkami cen, serwisami społecznościowymi i aukcyjnymi oraz systemami lojalnościowymi i dosprzedażą.

Oferta na FB, dostawa w 2 godziny

Nieodzownym elementem strategii promocji i sprzedaży stają się coraz popularniejsze w Polsce serwisy społecznościowe. "Handlowcy już rozpoczęli dialog z konsumentami poprzez Facebooka, Twittera i aplikacje iPhone’a, lecz jest jeszcze duża część handlowców, którzy muszą włączyć się w ten dialog używając wspomnianych nowych technologii. Na przestrzeni następnej dekady odpowiedź ze strony handlowców na ten rosnący fenomen stanie się niezbędną częścią udanego handlu" - podkreśla Beatrice Mouton, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej w Jones Lang LaSalle.

Bez obsługi

Ostatnio zyskują na popularności Systemy Automatycznej Identyfikacji - RFID oraz Komunikacja Bliskiego Pola - NFC. Z raportu "Handel 2020" przygotowanego przez firmę Jones Lang LaSalle wynika, że w niedługim czasie będziemy mogli spotkać na ulicach Europy sklepy bezobsługowe otwarte 24 godziny.

Bardziej interaktywne podejście do klientów pomaga nawiązać z nimi bliższe relacje. Robert Bonwell, dyrektor Europejskiego Działu ds. Handlu w Jones Lang LaSalle zwraca uwagę, że handlowcy będą musieli oddać część kontroli nad ich markami w ręce konsumentów, którzy będą mogli je odpowiednio dostosować do swoich potrzeb. "Nagrodą będzie lepsze zrozumienie tego, czym w zakupach kierują się konsumenci" - mówi Robert Bonwell. I dodaje, że to otworzy handlowcom dostęp do danych, które pozwolą im dostosować ofertę bardziej do indywidualnego niż masowego klienta.

Zmienia się też sposób realizacji zakupów przez Internet, sposób płatności i samo dokonywanie zakupów. Dostawa zamówionych towarów do domu staje się coraz tańsza i szybsza, szczególnie w aglomeracjach miejskich, często realizowana już w ciągu 2 godzin od złożeniu zamówienia. Eksperci przewidują, że nastąpi gwałtowny wzrost alternatywnych metod dostawy, począwszy od punktów odbioru dla klientów zmotoryzowanych (drive-thru), po centra odbioru zlokalizowane dogodnie na stacjach benzynowych, w pralniach i innych punktach usługowych.

Coraz większe znaczenie zyskują również płatności bezstykowe. Jak zapowiada organizacja Visa, do końca tego roku w naszym kraju ma zostać wydanych ponad 2 mln kart Visa payWave.


TOP 200