Nasze dane - wasze prawa

W myśl art. 10 ust. 1 zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Przepis ten ma na celu ograniczenie przesyłania informacji uznawanych za tzw. spam, czyli niezamówionej korespondencji elektronicznej dla celów komercyjnych.

Aby mieć możliwość kierowania takiej informacji do użytkowników, właściciel portalu powinien uzyskać ich

zgodę na jej przesyłanie drogą elektroniczną. Zgoda taka nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści, co oznacza, że musi być wyrażona wprost. Zgoda może być odwołana w każdym czasie. Należy podkreślić, że zgoda na przesyłanie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest inną (odrębną) zgodą od zgody na przetwarzanie danych osobowych. Twórca portalu powinien zatem zastosować oba rodzaje klauzul zgód.

Zakaz przesyłania niezamówionej informacji handlowej dotyczy tylko przesyłania takiej informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zgodnie z art. 2 pkt 5 UoSUDE, środkami komunikacji elektronicznej są rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności poczta elektroniczna. W uzasadnieniu do cytowanej ustawy jako przykład środków komunikacji elektronicznej innych niż poczta elektroniczna wskazano wiadomości tekstowe (SMS) i multimedialne (MMS). Za środek komunikacji elektronicznej uznawane są również komunikatory typu Gadu-Gadu i ICQ.

Transmisją danych nie jest natomiast transmisja głosu, dlatego tradycyjna rozmowa telefoniczna nie jest uważana za środek komunikacji elektronicznej. Stąd przekazywanie informacji handlowych w rozmowie telefonicznej nie będzie uznane za przesyłanie niezamówionej informacji handlowej. Nie oznacza to jeszcze dowolności w przekazywaniu informacji handlowych przez telefon, ponieważ posłużenie się telefonem (ale także pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej) w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta (art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny).

Warto zaznaczyć, że zarówno w przepisach UoDO, jak i UoSUDE zawarte zostały sankcje (w tym odpowiedzialność karna) za naruszenie określonych przepisów tych ustaw. Z tego też względu, pomimo że wiele rozwiązań wynikających z omawianych ustaw jest "nieżyciowych" i w znaczny sposób utrudnia rozwój biznesu portali społecznościowych, warto zabezpieczyć się przed ryzykiem takiej odpowiedzialności, zapewniając zgodność prowadzonej działalności gospodarczej z tymi przepisami.

Wymiana plików

Portale społecznościowe mogą również udostępniać narzędzia pozwalające na wymianę plików pomiędzy użytkownikami, zarabiając - przykładowo - na usługach związanych z poprawą jakości dostarczanych danych. Dostarczanie takich narzędzi rodzi jednak szereg pytań i wątpliwości związanych z kwestią potencjalnego naruszenia praw autorskich. Jest to przy tym zagadnienie tak obszerne, że jego opracowanie znacznie wykraczałoby poza ramy tego artykułu. Warto jedynie wskazać, że często stosowana praktyka umieszczania na stronie internetowej zastrzeżenia o wyłączaniu odpowiedzialności właściciela portalu za przekazywane dane i ich legalność nie zawsze będzie skutkować brakiem odpowiedzialności za udostępnienie narzędzia, które umożliwia naruszanie praw autorskich w sieci.


TOP 200