Mobilny pracownik to dobry pracownik

Konwergentnie do celu

Każdy rodzaj dostępu do sieci (przewodowy, mobilny, bezprzewodowy) ma wady i zalety. Jedną z potencjalnych metod wykorzystania ich walorów jest konwergencja sieci Wi-Fi/GSM. Idea płynnego przechodzenia z sieci 802.11b/g/n do sieci komórkowych jest uważana przez specjalistów za wielce przyszłościową. Radykalnie zmniejsza koszty połączeń (gdy pracownik jest w firmie bądź w domu połączenia są realizowane przez router Wi-Fi), zwiększa dostępność danej osoby (jest osiągalna niezależnie od tego, gdzie się aktualnie znajduje), pozwala na korzystanie z jednego aparatu telefonicznego i jednego numeru.

Według Craiga Mathiasa, głównego analityka Farpoint Group, wdrożenia sieci konwergentnych Wi-Fi/GSM mogą rozwiązać mnóstwo problemów w firmach. Na pewno zaś zwiększą wydajność przedsiębiorstwa. "Im dłużej ludzie czekają na połączenie, tym mniej czasu zostaje im na faktyczną pracę" - konstatuje Mathias. "Dzięki temu, że ich telefon komórkowy stanie się jednocześnie swego rodzaju aparatem biurkowym, będą mogli realizować swoje cele biznesowe bez przerwy" - dodaje analityk Farpoint Group.

Taka konwergencja sieci daje też dużo możliwości w zakresie usług dodanych - szczególnie gdy weźmie się pod uwagę, że specjaliści prognozują wzrost wdrożeń wydajnych systemów 802.11n w firmach. Infrastrukturę do obsługi rozwiązań konwergentnych ma w swej ofercie wielu dostawców. Według danych ABI Research, do 2011 r. na świecie zostanie sprzedanych 300 mln telefonów dualnych (Wi-Fi/GSM).

Inna grupa badawcza, Informa Telecoms & Media, ocenia, że w 2012 r. wartość rynku rozwiązań konwergentnych wyniesie 33,4 mld USD, z czego największe przychody mają przypaść operatorom i producentom central IP PBX, bram VoIP oraz serwerów aplikacyjnych obsługujących nowoczesne usługi multimedialne.

Komunikacja zunifikowana

Wszelkie inwestycje w infrastrukturę (centralki, telefony IP, telefony dualne, komórkowe) nie byłyby w pełni wykorzystane, gdyby nie dedykowane aplikacje. Grupę rozwiązań telekomunikacyjnych, obejmujących wszelkie formy połączeń głosowych, przekazów multimedialnych i wymiany wiadomości, określa się jako Unified Communications. UC obejmuje specjalne narzędzia do realizacji usług IM (Instant Messaging), transmisji głosu, obrazów, treści wideo, tworzenia telekonferencji (wideokonferencji), przekierowań, rozbudowanej poczty głosowej i funkcji prezentacji, wirtualnej współpracy użytkowników rozlokowanych w różnych miejscach świata i wielu innych, niedostępnych w zwykłych rozwiązaniach telekomunikacyjnych.

Aplikacje i narzędzia Unified Communications ma w swojej ofercie wiele firm, często na pozór odległych od siebie technologicznie. W zależności od ich specyfiki rozwiązania UC można definiować jako: systemy telefonii VoIP z dołączoną do nich platformą do obsługi pracy grupowej, rozszerzaną o funkcje komunikacji w czasie rzeczywistym, usługi dostępne na zasadzie aplikacji zainstalowanej na serwerze. Według wyliczeń Frost & Sullivan, wartość rynku Unified Communications w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) w 2012 r. wyniesie ponad 2,1 mld USD.


TOP 200