Mobilnie bez przerwy

Mobilnie bez przerwy

Oprócz wsparcia mobilnych połączeń unified communications oferuje wiele usług dodanych

Duża część analityków przewidywała, iż operatorzy chętnie odniosą się do idei femtokomórek. Według wstępnych danych za poprzedni rok, tak się jednak nie stało. Jeszcze kilka lat temu analitycy ABI Research prognozowali, że w 2009 r. powinno zostać sprzedanych 790 tys. femtokomórek. Pod koniec ubiegłego roku przewidywania te zmniejszono do 350 tys. Główną przyczyną braku popytu jest niechęć do inwestycji ze strony operatorów sieci komórkowych, co, według analityków, w dużej mierze ma być efektem ciągnącego się kryzysu gospodarek światowych i niepewnej sytuacji na rynkach. Przeszkodą są też ceny femtokomórek, wynoszące średnio 250 USD. Pod koniec 2009 r. grupa tajwańskich producentów (m.in. Gemtek, Asustek, Foxconn i Zyxel) zobowiązała się do wyprodukowania tanich wersji femtokomórek (do 100 USD za sztukę). Dzięki takiej inicjatywie wykorzystanie tych urządzeń, w celu obniżenia kosztów połączeń i zwiększenia komfortu komunikacji pracowników mobilnych, może nabrać tempa już w 2010 r.

Unified communications, czyli "all-in-one"

Zestaw rozwiązań funkcjonujących pod nazwą unified communications to prawdziwy kombajn telekomunikacyjny, przeznaczony dla średnich i dużych firm. Rozbudowane systemy UC integrują telefonię IP, DECT, GSM, VoWLAN, komunikatory Instant Messaging, tele- i wideokonferencje, rozszerzone funkcje prezentacji, powiadamiania o dostępności itp. W skład rozwiązań unified communications wchodzą ponadto narzędzia do zarządzania połączeniami (przekierowania, aktualizacja miejsca pobytu pracownika, poczta głosowa), aplikacje do współdzielenia dokumentów (również do wspólnej pracy na bieżąco z telepracownikami), aplikacje typu softphone (zainstalowane w służbowych komputerach obniżają sumaryczne koszty połączeń).

Mobilnie bez przerwy

Unifikacja ma przyszłość

Inwestycje w zaawansowane rozwiązania unified communications nie muszą oznaczać wymiany całego systemu obecnego w firmie. Należy mieć jednak świadomość, że wdrożenie pełnego zestawu usług wymusza wiele zmian i modernizacji w serwerach komunikacyjnych, centralach PBX, urządzeniach dostępowych. W wielu przypadkach pomoc doświadczonego integratora jest niezbędna, nie jest to zatem rozwiązanie dla małych firm, których głównym celem jest obniżenie kosztów połączeń, dzięki technologii VoIP. Po modernizacji firmowej sieci komunikacyjnej wskazane jest także przeprowadzenie cyklu szkoleń, aby wszyscy mogli zapoznać się z nowymi funkcjami UC.

Analitycy spółki Gartner umieścili grupę rozwiązań UC wśród dziesięciu strategicznych technologii ubiegłego roku. Mimo pogorszenia nastrojów inwestycyjnych na światowych rynkach, wszystko wskazuje na to, że przyszłość unified communications jawi się w jasnych barwach. Prognozy firmy badawczej Wainhouse Research pokazują, że w 2013 r. rynek produktów i usług UC będzie wart 13,4 mld USD.


TOP 200