Mikrolokalizacja podbija Polskę
- 15.09.2015, godz. 00:06
Virtualna Warszawa. W Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych wdrożono pilotażowy, oparty na technologii mikrolokalizacji system nawigacji dla osób z dysfunkcjami wzroku. Beacony i aplikacja mobilna ułatwiają niewidomym i niedowidzącym poruszanie się po budynku, wskazują schody, komunikują potrzebne informacje, umożliwiają wygodne dotarcie do poszukiwanego pokoju, czy np. pobranie numerka w systemie kolejkowym.
„Nasze rozwiązania technologiczne działają na podstawie nadajników pracujących na protokołach iBeacon, AltBeacon i EddyStone, komunikujących się za pomocą sygnału Bluetooth Low Enegry (BLE). Urządzenia te mają wpływać na poprawę jakości życia mieszkańców stolicy oraz jej gości – w szczególności osób niewidomych i niedowidzących” – mówi Marcin Wojdat, Sekretarz m. st. Warszawy. Warto dodać, że to pierwsze na świecie wdrożenie działającej na podstawie beaconów platformy nawigacyjnej dla niepełnosprawnych w instytucji publicznej. Warszawa została jednym z pięciu zwycięzców ubiegłorocznej edycji prestiżowego konkursu Mayor's Challange, organizowanego przez Bloomberg Philathropies w Nowym Jorku. W konkursie udział brało 155 miast z całego świata.
Zachęcona sukcesami Warszawa planuje dalsze etapy wdrażania beaconów. Miasto przetestowało już system mikronawigacji na jednej z linii autobusowych, analizowało także jej przydatność w popularnych miejscach, w których Warszawiacy spędzają wolny czas - np. w Multimedialnym Parku Fontann.
„Obecnie prowadzimy testy obejmujące 3 obszary życia miasta: kontakty mieszkańców z instytucjami publicznymi, komunikację miejską oraz aktywne spędzanie wolnego czasu. Wśród tych trzech grup wdrożeń największy potencjał widzimy w rozwoju turystyki – w sklepie Google Play dostępna jest aplikacja „Virtualna Warszawa – Epizod 5”, za pomocą której testujemy możliwości płynące z połączenia technologii mikrolokalizacji i wirtualnej rzeczywistości (VR). W ramach tego testowego wdrożenia można obejrzeć wirtualny pokaz w Parku Fontann” - opowiada Marcin Wojdat.
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. Aplikacja mobilna MOCAK-u wykorzystuje sieć urządzeń mikrolokalizacyjnych do kontekstowego udostępniania zwiedzającym informacji na temat oglądanych w danym momencie dzieł sztuki. Umożliwia także wyszukiwanie eksponatów oraz prowadzi klienta bezpośrednio do wybranych obiektów. Aplikacja wyposażona została także w funkcje społecznościową, która na bieżąco pozwala dzielić się ze znajomymi materiałami na temat interesujących eksponatów.
7 najlepszych praktyk – o czym warto pamiętać:
- Nie zawiedź zaufania klientów – zaoferuj im jasne zasady korzystania z systemu i upewnij się, że świadomie wyrażają zgodę na korzystanie z niego.
- Jeśli twoja firma zarządza siecią sklepów, zwróć się do nich z propozycją udziału w projekcie.
- Na rynku działa wiele firm, oferujących beacony i systemy o różnym zestawie funkcji. Upewnij się, że wybierzesz ofertę najlepiej odpowiadającą Twoim potrzebom.
- Odpowiednie rozmieszczenie beaconów jest kluczowe – starannie to zaplanuj. Nie umieszczaj ich w miejscu, w którym będą łatwo dostępne.
- Nie lekceważ wysokich opóźnień, szczególnie jeśli korzystasz z infrastruktury chmurowej (np. do backupu). Klienci nie zaakceptują powolnie działającej usługi.
- Używaj mediów społecznościowych, by rozwiewać ewentualne wątpliwości co do ochrony prywatności.
- Jeśli analizujesz generowane przez beacony dane, upewnij się, że odbywa się to z poszanowaniem prywatności użytkowników.
"Beacony wprowadziliśmy w maju 2014 roku przy wystawie "Zbrodnia w sztuce" i od tamtego czasu, co kilka miesięcy, urządzenia zmieniają swoje położenie wraz z nowymi wystawami. Zmieniamy treści w aplikacji mobilnej i przypisujemy nowe dzieła do beaconów, które są montowane w przestrzeni ekspozycyjnej" - mówi Justyna Kuska, rzecznik MOCAK-u. "Staramy się w każdym obszarze działalności podążać za najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, które usprawniają pracę Muzeum, budują pozytywne doświadczenie zwiedzających oraz pomagają przybliżać sztukę różnym grupom docelowym Muzeum. [...] Wprowadzenie beaconów było dla nas naturalnym krokiem w kierunku podniesienia jakości oferty MOCAK-u" - podkreśla.
Opisane wyżej wdrożenia technologii mikrolokalizacji to jedynie wybrane przykłady. Projekty uwzględniające instalację beaconów - najczęściej na etapie pilotażowym - realizuje coraz więcej polskich firm i instytucji, między innymi: sieci spożywcze (Intermarche, Frisco.pl), handlowe (outlety Factory, Galeria Pomorska, Manufaktura w Łodzi, Stary Browar w Poznaniu), instytucje kultury (Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Neonów w Warszawie, Centrum Górskie Korona Ziemi), czy też gastronomia (Chata Polska). Liczne mniejsze organizacje, np. restauracje czy kawiarnie, instalują beacony i skupiają swoją ofertę wokół dostawców aplikacji (np. Everytap, Qpony). Mikrolokalizacja jest coraz częściej postrzegana jako pożądany element skutecznej kampanii wielokanałowej.