Między sektorami

Zmiany w otoczeniu

Firmy zawsze same dążą do budowania unikalnej oferty dla rynku, ale często zmiany zasad walki rynkowej wywoływane są zjawiskami zewnętrznymi dla organizacji. W takiej sytuacji wszystkie organizacje z danej branży muszą się szybko przestawić na nowe sposoby działania, jeśli nie chcą przegrać. Doskonałym przykładem takiego wyzwania jest uwolnienie rynku energetycznego w Polsce. Firmy zajmujące się dostarczaniem i rozliczaniem użycia energii elektrycznej zostały podzielone i umieszczone w środowisku konkurencyjnym.

Porównując powstały podział na spółki obrotu (odpowiedzialne za zakup i sprzedaż energii) oraz spółki dystrybucyjne (będące operatorami systemów dystrybucji energii) do struktury, jaką obserwujemy w sektorze telekomunikacyjnym, zauważamy cały szereg podobieństw. Spółki obrotu energią elektryczną można porównać do wirtualnych operatorów telekomunikacyjnych (MVNO). Porównując zagadnienia biznesowe w obu branżach, jeszcze lepiej widzimy podobieństwa: oba typy instytucji mają do czynienia z masowym klientem oraz będą realizować rozliczenia klientów, opierając się na różnych modelach taryfowych. Z kolei klienci będą wymagać opieki i ciągłego dostosowywania produktów do ich potrzeb.

Systemy Business Intelligence znajdą szerokie zastosowanie w energetyce na polu zarządzania relacjami z klientami - poprzez indywidualne analizy zużycia energii elektrycznej lub w procesie wyboru grup docelowych dla kampanii marketingowych. Optymalizacja kosztów operacyjnych działania operatorów systemów dystrybucyjnych spowoduje, że niezbędne stanie się rozwiązanie problemu wykrywania nadużyć. Z kolei przekazywanie danych pomiędzy spółkami dystrybucyjnymi i spółkami obrotu wymagać będzie stałego nadzoru przez systemy odpowiedzialne za zabezpieczenie przychodów (tzw. Revenue Assurance). Dokładnie takie same zastosowania systemów BI znajdujemy w sektorze telekomunikacyjnym, w którym doświadczenia zbierane są już od lat. W takiej sytuacji migracja doświadczeń i najlepszych praktyk jest procesem naturalnym. Te firmy energetyczne, które pierwsze z nich skorzystają, będą w stanie wyprzedzić konkurencję.

Gwarancja efektywności

Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej poprzez podnoszenie efektywności działania lub kreowanie zupełnie nowych modeli dostarczania wartości dla klienta może być realizowane na bazie doświadczeń zaczerpniętych z innych branż. Są one ekspertami w określonych procesach biznesowych czy też zagadnieniach rynkowych. Firmy telekomunikacyjne mogą dostarczyć wartościowego doświadczenia w zakresie marketingu, banki - zarządzania ryzykiem, a energetyka - prognozowania popytu.

Podjęcie decyzji o zmianie sposobu konkurowania jest często bardzo trudną decyzją dla zarządów. Może wiązać się ona z wysokimi kosztami oraz ryzykiem niepowodzenia - przecież organizacja nie ma jeszcze odpowiednich kompetencji do realizacji nowych wyzwań. Z drugiej strony, zaniechanie wdrożenia zmian w nieuchronny sposób będzie prowadziło do utraty pozycji rynkowej. W takich sytuacjach patrzenie wyłącznie na działania konkurencji jest niewystarczające - pozwala ją tylko gonić. Jeżeli chcemy wyprzedzić inne firmy, musimy mieć szersze spojrzenie. Inspiracji można szukać w innych branżach, często posiadających doświadczenie w nowym dla nas obszarze działalności. Przy tworzeniu innowacyjnych rozwiązań wspomagających podejmowanie decyzji zapożyczenie najlepszych praktyk z innych - pamiętajmy, że zupełnie niekonkurencyjnych - sektorów pozwala na znaczące obniżenie ryzyka niepowodzenia projektu, jednocześnie gwarantując maksymalizację potencjalnych korzyści.

Bogumił Kamiński jest dyrektorem Grupy Kompetencyjnej Enterprise Performance Solution Infovide-Matrix, a Patryk Choroś jest odpowiedzialny za rozwój i prowadzenie projektów BI w Grupie Kompetencyjnej Enterprise Performance Solution.

Źródła kompetencji

Sektor finansowy

Zarządzanie ryzykiem - bank udzielając kredytu czy dokonując transakcji na rynku walutowym, musi podejmować decyzje w sytuacji braku kompletnej informacji.

Sektor energetyczny

Prognoza popytu - jednym z podstawowych problemów firm handlujących energią elektryczną jest fakt, że praktycznie nie można jej magazynować. Z drugiej strony, efektywna praca elektrowni wymaga planowania produkcji.

Sektor telekomunikacyjny

Utrzymanie klienta - bardzo łatwo można zmienić dostawcę usług telekomunikacyjncyh. Odpowiednie zastosowanie mechanizmów analitycznych pozwala firmie telekomunikacyjnej na budowanie lojalności i zwiększanie wartości klienta poprzez składanie mu personalizowanych ofert we właściwym czasie i z wykorzystaniem właściwych sposobów komunikacji.


TOP 200