Logistyka dla sukcesu

Standardowe usługi logistyczne wraz z uzupełniającymi je bezpośrednio usługami dodatkowymi realizowane są w ramach operacyjnych wydziałów usługowych, tzn. w strefach:

- przyjęć

- składowania

- kompletacji

- wydań.

Logistyczne wydziały usług i sposób wprzężenia centrum logistycznego w łańcuch logistyczny pokazano na rys. 3. Realizacji innego typu usług służą dodatkowe wydziały usługowe, takie jak: wydział zabezpieczenia jakości, wydział opracowywania zwrotów, wydział reklamacji oraz warsztaty naprawcze.

Wielkie, samodzielne centra logistyczne posiadają obok operacyjnych wydziałów usługowych, również wydziały usług administracyjnych:

- opracowań zleceń

- przygotowania pracy

- przetwarzania danych

- zarządzania transportem

- managementu przedsiębiorstwa

i inne komórki administracyjne.

Łańcuchy logistyczne

Między punktami powstawania lub wysyłki towarów a punktami przeznaczenia lubb konsumpcji funkcjonuje wiele możliwych dróg realizacji usług transportowych oraz stacji pośrednich. Na każdej z tych dróg mogą w określonym następstwie czasowym przebiegać procesy logistyczne:

Łańcuchy logistyczne to specjalistyczne łańcuchy usługowe, które spajają cały system logistyczny od wejścia i przyjęcia towaru aż po jego wyjścia. Jeżeli do podstawowych funkcji logistycznych dochodzą dalsze funkcje typu produkcja, montaż lub obróbka, łańcuch logistyczny staje się łańcuchem usługowym.

Odcinki łańcucha logistycznego między punktami wysyłki towaru, punktami przeładunku, centrami logistycznymi i punktami odbioru stanowią zewnętrzne łańcuchy logistyczne lub łańcuchy transportowe. Łańcuchy transportowe znajdują się w kręgu zainteresowania przedsiębiorstw spedycyjnych i specjalistów ds. transportu i komunikacji.

Koszty procesów

Koszty realizacji procesów w łańcuchu logistycznym, począwszy od strefy wysyłki u dostawcy, poprzez centrum logistyczne, aż do strefy przyjęć u klienta, składają się z wymienionych niżej kosztów cząstkowych:

  • koszty dostaw związane są z dostarczeniem towaru przez dostawcę poprzez ewentualne stacje konsolidacji dostaw do centrum logistycznego - udział w kosztach całkowitych od 5 do 10%;

  • koszty zapasów w formie kapitału zamrożonego w składowanych zapasach - udział tych kosztów w kosztach całkowitych zależy w dużym stopniu od celu składowania towarów i wysokości stopy procentowej; w wielu przypadkach udział ten kształtuje się jednak w granicach między 25 i 35%;

  • koszty zakładowe związane z utrzymywaniem centrów logistycznych - łącznie z kosztami utrzymania magazynów wynoszą one 50-60%, stanowią zasadniczą część kosztów logistycznych;

  • koszty dystrybucji związane z wysyłką towarów z centrum logistycznego poprzez stacje dystrybucyjne do klientów - udział w kosztach logistycznych szacuje się od 5 do 15% kosztów logistycznych;

    Jako przykład przytoczyć można tutaj wynik optymalizacji systemu logistycznego w ramach jednego z większych koncernów handlowych Niemiec. W tym przypadku, dotyczącym logistyki domu towarowego, poszczególne składniki kosztów sumują się, tak koszty całkowite ulegają wpierw redukcji wraz ze zmniejszeniem się liczby centrów logistycznych aż do momentu, w którym przy istnieniu 2 centrów logistycznych osiągnięte zostaje minimum. W odniesieniu do tylko jednego centrum logistycznego koszty całkowite wzrastają nieznacznie na skutek silnego wzrostu kosztów dystrybucyjnych. Całkowite koszty analizowanego łańcucha logistycznego można było zredukować w tym przypadku o ok. 12% poprzez sprzężenie wszystkich funkcji, zasobów magazynowych i strumieni towarowych, występujących dotychczas w 10 zdecentralizowanych magazynach, funkcjonujących w ramach dwóch centrów logistycznych.


  • TOP 200