Kto pyta, nie błądzi, czyli O zapytaniach ofertowych

8. Sytuacja rynkowa sprzedawcy

* lista wdrożeń systemów (różnych) w ostatnim roku;

* lista wdrożeń w kraju odbiorcy systemu (szczególnie istotne dla systemów autorstwa firm zagranicznych);

* lista wdrożeń identycznego systemu;

* pełne dane adresowe osób odpowiedzialnych za zakup systemu w wymienionych wyżej organizacjach;

* pozostałe dane uzupełniające - ekspertyzy, referencje itp.

9. Integracja

* w przypadku wprowadzania systemu autorstwa wielu firm lub rozdzielenia zakupów sprzętowych, systemowych i aplikacji, należy znać opis wszystkich kontrahentów cząstkowych, ich roli w procesie informatyzacji, opis finansowy i organizacyjny oraz określić zasady koordynacji działań i odpowiedzialności.

10. Plan wdrażania

* proponowany plan działania od momentu wyboru dostawcy, poprzez testy akceptacji, aż do pełnego wdrożenia systemu - z określeniem odpowiedzialności za realizację poszczególnych etapów i zależności czasowych (na przykład w formie wykresów Gantta)

Kryteria wyboru

Od momentu wysłania zapytania do odpowiedzi upływa zazwyczaj sporo czasu, (30 do 60 dni), w zależności od wagi problemu. Wiąże się to z koniecznością opracowania przez stronę sprzedającą dokładnej pisemnej oferty i skalkulowania kosztów. Po zebraniu wszystkich niezbędnych informacji na temat oferowanych systemów, ich ostatecznych cen, wszelkich za i przeciw, należy sporządzić końcową listę oferowanych produktów. Pomocnym elementem analizy kosztowo-funkcjonalnej jest stosowanie specjalnej tablicy porównawczej dla konkurencyjnych systemów (patrz Tabela). Ułatwia ona syntezę informacji o produkcie, dostarczając ścisłej informacji o jego wadach i zaletach. Punktem wyjściowym jest określenie następujących wartości:

* podstawowych kryteriów funkcjonalności systemu

* wagi znaczenia poszczególnych kryteriów

* zakresu ocen stosowanych przy analizie

Waga kryteriów jest punktowym oszacowaniem znaczenia dla odbiorców systemu jego poszczególnych funkcji. Przyjmuje się, że najwyższą wartość przypisuje się cechom najistotniejszym z punktu widzenia interesów użytkownika. Oceny stosowane przy analizie są skalą punktową, na przykład w zakresie liczb naturalnych od 1 do 5, gdzie ocena najwyższa ma największą wartość liczbową. Wynik punktowy dla poszczególnych cech systemu otrzymuje się mnożąc wagę cechy przez jej ocenę. System najlepiej spełniający warunki kosztowo-funkcjonalne posiada najwyższą sumaryczną liczbę punktów. Należy pamiętać jednak, że wykaz punktowy jest tylko narzędziem pomocniczym w ocenie, nie wykluczającym subiektywnego odbioru wartości systemu. Wpływa na to szereg uwarunkowań, z których najważniejsze to:

* niemierzalność pewnych składowych kosztów

* niemożliwość sprecyzowania wszystkich warunków

* subiektywna i przybliżona ocena wartości

* faworyzowanie pewnych systemów.

Dlatego ostatecznym, najwyższym miernikiem jakości procesu oceny jest właściwa postawa osób odpowiedzialnych za wykonanie selekcji. Powinny one posiadać wysokie walory etyczne, niezawisłość decyzji i obiektywizm.

Przypisy

<sup>1</sup> przy planowaniu instalacji systemu często zapomnieniu ulegają te czynniki, które niesłusznie uznaje się za drugorzędne, chociaż ich znaczenie jest tak istotne jak wszystkich pozostałych. Należy tu wspomnieć przede wszystkim o niezawodności zasilania lub konieczności przewidzenia odpowiedniej lokalizacji dla urządzeń o dużym ciężarze (dopuszczalny nacisk na strop).

<sup>2</sup> Należy zwrócić uwagę, że proponowane obecnie rozwiązania wieloplatformowe coraz częściej wymagają stosowania oprogramowania środowiska (run time - Progress, MS Access), umożliwiającego eksploatację na różnych platformach systemowych, co powoduje konieczność zakupu odpowiednich modułów oprogramowania, nieraz dosyć kosztownych.

Literatura

1. Kallman E.A., Reinharth L.: Information systems for planning and decision making, Van Nostrand Reinhold Co., New York 1983.

2. Awad E.M.: Management information systems: concepts, structure, and applications, The Benjamin Cummings, Menlo Park 1988.

3. Kroenke D.: Management information systems, Mitchell Publishing, Santa Cruz 1989.

4. Stamper D., Price W.: Database design & management: an applied approach, McGraw-Hill, New York 1990.

5. Finkelstein C.: Information engineering: strategic systems development, Addison-Wesley, Sydney 1992.


TOP 200