Kto pyta, nie błądzi, czyli O zapytaniach ofertowych
- 25.08.1997
8. Sytuacja rynkowa sprzedawcy
* lista wdrożeń systemów (różnych) w ostatnim roku;
* lista wdrożeń w kraju odbiorcy systemu (szczególnie istotne dla systemów autorstwa firm zagranicznych);
* lista wdrożeń identycznego systemu;
* pełne dane adresowe osób odpowiedzialnych za zakup systemu w wymienionych wyżej organizacjach;
* pozostałe dane uzupełniające - ekspertyzy, referencje itp.
9. Integracja
* w przypadku wprowadzania systemu autorstwa wielu firm lub rozdzielenia zakupów sprzętowych, systemowych i aplikacji, należy znać opis wszystkich kontrahentów cząstkowych, ich roli w procesie informatyzacji, opis finansowy i organizacyjny oraz określić zasady koordynacji działań i odpowiedzialności.
10. Plan wdrażania
* proponowany plan działania od momentu wyboru dostawcy, poprzez testy akceptacji, aż do pełnego wdrożenia systemu - z określeniem odpowiedzialności za realizację poszczególnych etapów i zależności czasowych (na przykład w formie wykresów Gantta)
Kryteria wyboru
Od momentu wysłania zapytania do odpowiedzi upływa zazwyczaj sporo czasu, (30 do 60 dni), w zależności od wagi problemu. Wiąże się to z koniecznością opracowania przez stronę sprzedającą dokładnej pisemnej oferty i skalkulowania kosztów. Po zebraniu wszystkich niezbędnych informacji na temat oferowanych systemów, ich ostatecznych cen, wszelkich za i przeciw, należy sporządzić końcową listę oferowanych produktów. Pomocnym elementem analizy kosztowo-funkcjonalnej jest stosowanie specjalnej tablicy porównawczej dla konkurencyjnych systemów (patrz Tabela). Ułatwia ona syntezę informacji o produkcie, dostarczając ścisłej informacji o jego wadach i zaletach. Punktem wyjściowym jest określenie następujących wartości:
* podstawowych kryteriów funkcjonalności systemu
* wagi znaczenia poszczególnych kryteriów
* zakresu ocen stosowanych przy analizie
Waga kryteriów jest punktowym oszacowaniem znaczenia dla odbiorców systemu jego poszczególnych funkcji. Przyjmuje się, że najwyższą wartość przypisuje się cechom najistotniejszym z punktu widzenia interesów użytkownika. Oceny stosowane przy analizie są skalą punktową, na przykład w zakresie liczb naturalnych od 1 do 5, gdzie ocena najwyższa ma największą wartość liczbową. Wynik punktowy dla poszczególnych cech systemu otrzymuje się mnożąc wagę cechy przez jej ocenę. System najlepiej spełniający warunki kosztowo-funkcjonalne posiada najwyższą sumaryczną liczbę punktów. Należy pamiętać jednak, że wykaz punktowy jest tylko narzędziem pomocniczym w ocenie, nie wykluczającym subiektywnego odbioru wartości systemu. Wpływa na to szereg uwarunkowań, z których najważniejsze to:
* niemierzalność pewnych składowych kosztów
* niemożliwość sprecyzowania wszystkich warunków
* subiektywna i przybliżona ocena wartości
* faworyzowanie pewnych systemów.
Dlatego ostatecznym, najwyższym miernikiem jakości procesu oceny jest właściwa postawa osób odpowiedzialnych za wykonanie selekcji. Powinny one posiadać wysokie walory etyczne, niezawisłość decyzji i obiektywizm.
Przypisy
<sup>1</sup> przy planowaniu instalacji systemu często zapomnieniu ulegają te czynniki, które niesłusznie uznaje się za drugorzędne, chociaż ich znaczenie jest tak istotne jak wszystkich pozostałych. Należy tu wspomnieć przede wszystkim o niezawodności zasilania lub konieczności przewidzenia odpowiedniej lokalizacji dla urządzeń o dużym ciężarze (dopuszczalny nacisk na strop).
<sup>2</sup> Należy zwrócić uwagę, że proponowane obecnie rozwiązania wieloplatformowe coraz częściej wymagają stosowania oprogramowania środowiska (run time - Progress, MS Access), umożliwiającego eksploatację na różnych platformach systemowych, co powoduje konieczność zakupu odpowiednich modułów oprogramowania, nieraz dosyć kosztownych.
Literatura
1. Kallman E.A., Reinharth L.: Information systems for planning and decision making, Van Nostrand Reinhold Co., New York 1983.
2. Awad E.M.: Management information systems: concepts, structure, and applications, The Benjamin Cummings, Menlo Park 1988.
3. Kroenke D.: Management information systems, Mitchell Publishing, Santa Cruz 1989.
4. Stamper D., Price W.: Database design & management: an applied approach, McGraw-Hill, New York 1990.
5. Finkelstein C.: Information engineering: strategic systems development, Addison-Wesley, Sydney 1992.