Kryzys, kryzys... a co po kryzysie?
- Piotr Waszczuk,
- 01.12.2009
Kryzys a szefowie IT
Przed ograniczeniami budżetowymi większość szefów ds. IT stanęła jeszcze w ubiegłym roku. W skali świata problem mniejszych budżetów dotknął aż 90% CIO! Wielu z nich w przyszłym roku czeka jeszcze większe wyzwanie - będą musieli pogodzić oczekiwania biznesu ze środkami finansowymi na poziomie z lat 2006-2007.
W wielu przypadkach biznes musi oszczędzać, aby przetrwać. Potrzebuje jednak zmian i pozwalających je kontrolować rozwiązań informatycznych. Zmniejszeniu środków na IT towarzyszy również zmiana wymagań wobec departamentów IT - cele przed nimi stawiane, poza typowymi zadaniami związanymi z utrzymaniem infrastruktury, koncentrują się na wnętrzu organizacji. Z analiz przeprowadzonych przez Gartnera wynika bowiem, że nadrzędnymi zadaniami, stawianymi obecnie przed większością szefów informatyki są kolejno: zwiększenie efektywności procesów biznesowych, zmniejszenie kosztów ich realizacji oraz optymalizacja wykorzystania pracy ludzkiej. Dopiero na kolejnych pozycjach znalazły się cele związane z rozszerzaniem bazy klientów, poprawą stopnia wykorzystania informacji biznesowych (odpowiednio pozycja 4. i 5.) oraz ekspansją na nowe rynki (10.).
Kryzys a dostawcy IT
Światowy rynek IT coraz bardziej dojrzewa, a rynek polski coraz szybciej goni świat. Wiele sygnałów świadczy o tym, że polskie firmy są coraz bardziej dojrzałymi odbiorcami sygnałów rynkowych i sprawnymi użytkownikami technologii ITC. Wobec tego w obliczu konieczności cięć nakładów na IT, permanentnej reorganizacji i jednoczesnego wspierania rozwoju biznesu zmieniają się oczekiwania rynku wobec dostawców technologii. Ciągłe zapewnianie o korzyściach wynikających z zakupu nowego serwera, wdrożenia technologii wirtualizacji czy systemu ERP to już za mało. Według analityków Gartnera, klienci coraz częściej będą oczekiwać referencji, dowodów i gwarancji obiecywanych im korzyści. W kolejnych latach zmienić powinien się również charakter informacji marketingowych i sposób ich dystrybucji.
Eksperci podkreślają, że w miarę nasycania się rynku IT, zaostrzy się konkurencja i walka o klienta. Dostawcy rozwiązań teleinformatycznych zmuszeni będą do zmiany priorytetów w zakresie poszukiwania nowych nabywców i utrzymywania dotychczasowych klientów oraz partnerów handlowych. Wszystko wskazuje na to, że powszechne w branży IT stwierdzenie mówiące, iż załamanie rynku jest dobrą okazją na uporządkowanie biznesu nie ominie dostawców. W wielu przypadkach rynek wręcz domaga się zmian w obowiązujących od lat warunkach wsparcia technicznego czy umowach partnerskich.
1. Oprogramowanie Business Intelligence
2. Systemy klasy ERP, CRM, itp.
3. Rozwiązania serwerowe, wirtualizacja
4. Modernizacja przestarzałych aplikacji
5. Rozwiązania wspierające pracę zespołową
6. Systemy sieciowe i telekomunikacyjne
7. Infrastruktura techniczna
8. Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa IT
9. Architektura SOA
10. Zarządzanie dokumentacją
Źródło: Gartner 2009 CIO Agenda