Konwergencjaw praktyce

Co na to klienci?

Konwergencjaw praktyce

IOS Telephony Service - Cisco Systems

Warto zadać pytanie, na ile nowa i bogata oferta dostawców przekłada się na zainteresowanie klientów. W ostatnim okresie budżet na inwestycje w infrastrukturę IT uległ znacznemu uszczupleniu, a koszty budowy systemów konwergentnych wciąż są wysokie. W wielu przypadkach potrzebne są małe systemy wykorzystywane przez użytkowników z segmentu SOHO lub MSP. I tu pojawia się problem: większość oferowanych rozwiązań to systemy obsługujące 100 i więcej linii, co przekłada się na niebagatelny koszt inwestycji.

Standardowa platforma Cisco Systems do realizacji telefonii IP wymaga wspomnianego już Call Managera. Takie rozwiązanie zapewnia skalowalność i doskonale sprawdza się w sytuacji, gdy istnieje rzeczywiste zapotrzebowanie na obsługę bardzo dużej liczby abonentów. A co w przypadku, jeśli klient jest zainteresowany systemem do obsługi od kilku do kilkunastu linii oraz podstawowymi funkcjami związanymi z integracją usług telefonii z siecią transmisji danych (np. web-based phone administration)? Rozwiązaniem dla takiej grupy klientów w przypadku Cisco jest niedawno wprowadzona platforma ITS (IOS Telephony Service), zapewniająca podstawową funkcjonalność telefonii IP.

Konwergencjaw praktyce

WAN over VSAT + telefonia IP - sieć Kronopolu

System jest pewnym rozwinięciem funkcji obsługi awarii dla łączy WAN w poprzednich wersjach telefonii IP - tzw. SRST (Survivable/Standby Remote Site Telephony). Takie rozszerzenie, w postaci nowego (z komercyjnego punktu widzenia) produktu, pokazuje kierunek działań związanych z wdrażaniem rozwiązań konwergentnych. Skalowalność i wydajność systemu są niezwykle istotne z technicznego punktu widzenia, tyle tylko że liczba wdrożeń wciąż jest mała i w najbliższym czasie trudno oczekiwać wielkich zmian.

Konwergencja w Polsce

Jak wygląda kondycja polskiego rynku systemów konwergentnych? Cóż, trudno o jednoznaczną odpowiedź.

Z jednej strony firmy inwestujące w infrastrukturę telekomunikacyjną (np. centrale PBX) nie wykorzystują w pełni oferowanej funkcjonalności. W wielu przypadkach zakupiony IP-PBX jest wykorzystywany wyłącznie jako tradycyjny PBX. Ponadto wciąż najpoważniejszą barierą są koszty inwestycji. Wiele firm z chęcią skorzystałoby z nowych możliwości, jakie oferują systemy konwergentne, pod warunkiem znacznej redukcji cen. Problemami są również niewiedza i przyzwyczajenie do sprawdzonych rozwiązań (po co inwestować w nową technologię, skoro wszystko działa?).

Z drugiej, w ostatnim czasie obserwuje się pewne ożywienie szczególnie na rynku korporacyjnym. Wydaje się, że klient korporacyjny powoli nabiera zaufania do rozwiązań wykorzystujących sieci IP. Nikt już nie myśli poważnie o próbach realizacji usług telekomunikacyjnych w sieciach typu best-effort, a rzeczywiste możliwości telefonii IP w sieciach korporacyjnych zostały już sprawdzone.

Konwergencjaw praktyce

Testy w laboratorium CCS SA - wdrażanie telefonii IP

Ciekawym przykładem wdrożenia systemu telefonii IP jest przypadek Kronopolu. Firma ma oddziały w Polsce, Rosji i na Ukrainie. Lokalizacja poszczególnych zakładów stworzyła sporo problemów komunikacyjnych. Brak odpowiedniej infrastruktury telekomunikacyjnej (szczególnie w zakładach w Rosji) wymusił konieczność wykorzystania łącza satelitarnego (64 kb/s) w technologii VSAT. Z technicznego punktu widzenia, przy uwzględnieniu opóźnienia (uplink + downlink - ok. 1200 ms), wykorzystanie telefonii IP było niezbyt możliwe. Dostawca platformy (Cisco Systems) nie udzielał żadnych gwarancji na działanie systemu przy tak dużym opóźnieniu. Mimo to podjęto próbę wdrożenia rozwiązania w konfiguracji VSAT + telefonia IP. Autorem projektu i wykonawcą wdrożenia telefonii IP była firma Computer Communication Systems SA. Początkowo zaproponowano rozwiązanie oparte na sieci WAN over VSAT i wykorzystaniu technologii VoIP, jednak po uwzględnieniu wielu czynników (konieczność podwójnego okablowania i posiadania na miejscu wykwalifikowanej kadry) ostatecznie przyjęto wariant z telefonią IP (str. 60).


TOP 200