Kolorowy biznes

Zalety, z których trzeba umieć skorzystać

W zasadzie nie ma wątpliwości, że wykorzystanie koloru w dokumentach lub publikacjach ma wiele zalet. Najważniejsze z nich to:

  • możliwość tworzenia obrazów dynamicznych

  • przyciągnięcie uwagi odbiorcy

  • ułatwienie zrozumienia tekstu lub grafiki

  • zwiększenie zainteresowania czytelnika

  • ułatwienie i przyspieszenie procesu nauki.
Lecz uzyskanie tych efektów nie odbywa się automatycznie. Nie wystarczy inwestycja w sprzęt umożliwiający druk kolorowy. Nawet najprostsze zastosowanie koloru, takie jak wprowadzenie wyróżnień, wymaga ostrożności i umiejętności jego wykorzystania. Zbyt wiele wyróżnień i kolorów na jednej stronie bowiem może męczyć czytelnika, utrudnić zrozumienie tekstu i nie przyciągnąć uwagi do najważniejszych elementów dokumentu.

Podobnie jest z grafiką. Choć kolorowe wykresy lub diagramy są z zasady lepiej czytelne, ale i tu łatwo popełnić błąd niewłaściwie łącząc kolory lub wprowadzając zbyt wiele barwnych elementów. Dodatkowym problemem jest subiektywny odbiór obrazów. Jak twierdzi Adrian Fulham, proces ich postrzegania przez człowieka zależy nie tylko od obiektywnych parametrów grafiki lub tekstu. Człowiek inaczej odbiera obrazy: rzeczywisty, wyświetlony na monitorze lub wydrukowany. Do wywołania wrażenia zgodności między nimi w mniejszym stopniu potrzebna jest technika precyzyjnej transformacji kolorów niż znajomość psychofizycznego procesu odbioru obrazów przez człowieka.

Subiektywna ocena koloru

Jeśli, mimo prezentowanych trudności z zastosowaniem koloru, rozważamy zakup kolorowej drukarki, to obok pojawiających się wówczas możliwości zwiększenia efektywności oddziaływania na klientów lub zwiększenia czytelności dokumentów musimy przeanalizować, jakie parametry powinien mieć sprzęt, a w szczególności, jakie będą koszty jego eksploatacji. Nie jest to zadanie proste. Brak jest obiektywnych testów wydajności drukarek kolorowych. Do ocen najczęściej wykorzystywane są metody i programy opracowane dla drukarek monochromatycznych, które nie spełniają wymogów druku kolorowego.

Obiektywnym parametrem dla drukarek monochromatycznych jest koszt wydruku strony A4 przy 5-proc. pokryciu. Norma ta może być dobrym przybliżeniem kosztów druku typowych dokumentów tekstowych. Ale kolor najczęś-ciej jest wykorzystywany nie do druku tekstu, lecz grafiki lub fotografii. W efekcie standard ten ma niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Innym problemem jest szybkość druku. Producenci drukarek na pierwszym miejscu podają wartości nominalne, które odpowiadają podobnym parametrom określonym dla druku tekstu monochromatycznego. Dotyczy to szczególnie drukarek atramentowych. Przy druku grafiki szybkość ta jest z reguły znacznie mniejsza, ale i w tym przypadku brakuje powszechnie uznanego standardu, który powinien określać, jak wygląda typowa strona dokumentu biurowego wydrukowana w kolorze.

Ale najwięcej kontrowersji przy wyborze sprzętu może budzić jakość druku. Jej ocena w znacznym stopniu jest subiektywna, a oprócz tego zależy od rodzaju dokumentów, które mają być tworzone z wykorzystaniem koloru. Testując różne modele drukarek, należy m.in. przewidzieć, czy będą one stosowane przede wszystkim do druku prezentacji na foliach, czy dokumentów papierowych, fotografii bądź grafiki. Jeśli wymagana jest jakość fotograficzna, to drukarki atramentowe obecnie przynoszą najlepsze efekty, ale do druku wykresów, diagramów lub prezentacji z powodzeniem można wykorzystać drukarki laserowe lub stałoatramentowe.

Niektórzy specjaliści zalecają, aby decydując się na konkretny model drukarki jakość druku kolorowego określał komisyjnie zespół pracowników. Pozwala to na uśrednienie opinii i - przynajmniej teoretycznie - zwiększenie obiektywizmu.


TOP 200