Jedna dla wszystkich

W zgodzie z biznesem

Jedna dla wszystkich

Osoby zarządzające programem MDM powinny przede wszystkim realizować zorientowany biznesowo, kompleksowy plan zapewniający właściwe zaadresowanie wszystkich komponentów wprowadzanego rozwiązania - mówił John Radcliffe z firmy Gartner na seminarium "Master Data Management - Creating a Single Version of the Truth" w Warszawie.

Najwięcej wdrożeń rozwiązań z zakresu Master Data Management było do tej pory w firmach sektora telekomunikacyjnego i finansowego. Na tych rynkach są one traktowane jako czynnik poprawy przewagi konkurencyjnej. Coraz częściej interesują się nimi również przedsiębiorstwa z innych branż. Szczególnie te, które mają dane podstawowe rozproszone po kilku systemach transakcyjnych lub prowadzą zróżnicowaną działalność biznesową. MDM uważany jest też za dobry sposób na zapewnienie efektywności działania w firmach rozwijających się przez fuzje i połączenia z innymi.

Według konsultantów Gartnera, można wyróżnić cztery różne style wdrażania systemu MDM: konsolidacyjny, rejestracyjny, koegzystencji i transakcji. Pierwszy polega głównie na konsolidacji danych, następne są bardziej zorientowane na konkretne efekty operacyjne. MDM wdrożony transakcyjnie, charakteryzuje się pełną integracją danych i udostępnianiem ich w czasie rzeczywistym dla wszystkich aplikacji i procesów korzystających z tych danych, a nie przechowujących ich fizycznie po swojej stronie.

Dostawcy rozwiązań zakładają, że wdrożenie narzędzi MDM powinno być zaplanowane w oparciu o krótkie, kilkumiesięczne projekty, dające odbiorcom biznesowym konkretne funkcjonalności połączone z wymiernymi korzyściami. "Najczęstszym błędem jest działanie według kilkuletniego planu wdrożenia, obejmującego całą organizację i wszelkie jej procesy. Takie wdrożenia często nie kończą się w ogóle" - mówi Mariusz Wądołowski z IBM Polska. Wystarczy bowiem, że np. zmieni się zarząd będący sponsorem wdrożenia, a nowy nie będzie chciał czekać kilku lat na osiągnięcie korzyści biznesowych.

Przyjmuje się, że pierwszy, rozpoczynający wdrożenie MDM projekt powinien trwać kilka miesięcy i dać konkretne wyniki, np. skonsolidowane i poprawione dane w ramach jednej z domen danych, udostępnione na potrzeby jednego z projektów biznesowych, np. sprzedaż krzyżowa usług. Następne projekty - generalnie nie dłuższe niż pierwszy - powinny polegać na dokładaniu kolejnych funkcjonalności, aby stopniowo zwiększać korzyści z wdrożenia i poszerzać zakres jego wykorzystania, zgodnie z potrzebami organizacji.

Zdaniem Johna Radcliffe'a, osoby zarządzające programem MDM powinny przede wszystkim realizować zorientowany biznesowo, kompleksowy plan, zapewniający właściwe zaadresowanie wszystkich komponentów wprowadzanego rozwiązania. "Kluczem do sukcesu jest zachowanie równowagi pomiędzy technologią, właściwym nadzorem i wymaganiami organizacyjnymi. Ważne jest upewnienie się, że strategia MDM jest ściśle dopasowana do wizji biznesu i że sukces może być mierzony określonymi wskaźnikami" - podkreślał.

Jego zdaniem, poza wyzwaniami technologicznymi, firmy będą musiały zmierzyć się z trudnymi wyzwaniami organizacyjnymi oraz standardami dobrego nadzoru (governance). Przy realizacji programu wprowadzenia MDM trzeba brać pod uwagę siedem jednakowo ważnych obszarów: wizja, strategia, miernik, organizacja i nadzór, procesy, technologia. Dopiero wtedy można będzie mówić o sukcesie w zarządzaniu danymi podstawowymi.

Master Data Management od ręki

Na rynku dostępnych jest wiele gotowych rozwiązań informatycznych, wspomagających zarządzanie danymi podstawowymi (referencyjnymi). Należą do nich m.in.:

IBM InfoSphere

InfoSphere to nowa linia oprogramowania IBM do zarządzania informacją. Wśród dostępnych w tej serii narzędzi znajduje się Master Data Management Server oraz InfoSphere Warehouse z mechanizmem przechowywania danych Optim Data Retention. Serwer MDM pozwala udostępniać centralnie i zarządzać różnego typu danymi, na przykład o klientach, produktach, kontach, dostawcach, pracownikach. Poza tym oferuje funkcje wspomagające pracę działów dystrybucji, marketingu i księgowości. Dzięki InfoSphere Warehouse z mechanizmem Optim Data Retention, firmy zyskują możliwość organizowania i archiwizowania przepływu informacji oraz powstających przy tym zbiorów danych. Oprogramowanie jest kombinacją własnego narzędzia IBM dla hurtowni danych z pakietami typu Data Retention, przejętymi od firmy Princeton Softech.

Oracle Data Integration Suite

Rozwiązanie to łączy tradycyjne możliwości integracji danych z warstwami pośredniczącymi i narzędziami do konstrukcji architektur ukierunkowanych na usługi. Zestaw zawiera Oracle Data Integrator, Oracle/Hyperion Data Relationship Manager, BPEL Manager oraz serwer aplikacyjny, silnik B2B i silnik reguł biznesowych. Dodatkowo, w zestawie znajduje się nowa para narzędzi do zarządzania jakością danych - Oracle Data Quality for Data Integrator i Oracle Data Profiling, które zostały stworzone wspólnie z Harte-Hanks Trillium Software. Zestaw obsługuje takie bazy danych, jak: IBM DB2, MySQL, Microsoft SQL Server, Teradata i Oracle.

SAP NetWeaverMaster Data Management

Narzędzie umożliwia archiwizację, rozszerzanie i konsolidację danych podstawowych, zapewniając dystrybucję do wszystkich systemów i aplikacji w infrastrukturze IT. Pozwala na synchronizację informacji w różnych aplikacjach i strukturach IT - niezależnie od miejsca ich przechowywania - a więc w aplikacjach SAP, aplikacjach zewnętrznych lub dotychczas wykorzystywanych.

SAS Data Integration

To zintegrowany pakiet, który daje organizacjom możliwość rozwiązywania różnych zadań w zakresie integracji danych. Łączy rozwiązania rozwijane samodzielnie od ponad 30 lat przez SAS Institute z oprogramowaniem firmy DataFlux, która została kupiona w 2000 roku i jest oddziałem SAS, specjalizującym się w narzędziach do zapewnienia jakości danych oraz integracji danych w czasie rzeczywistym. Użytkownik może budować swój portfel narzędzi integracji danych stopniowo, dodając kolejne elementy w sposób przystający do jego potrzeb. Wdrożenie można przykładowo rozpocząć od projektu z zakresu zarządzania danymi podstawowymi lub z zakresu technologii budowy hurtowni danych i data martów, albo od przeprowadzenia elementarnego profilowania danych. Wchodzący w skład pakietu SAS Enterprise Integration Server jest rozwiązaniem, które może być użyte we wszelkich działaniach wymagających integracji danych. Z kolei SAS Data Integration Studio jest narzędziem zapewniającym interfejs graficzny dla projektantów procesów przetwarzania danych.

Sun MicrosystemsMaster Data Management

W pakiecie znajduje się rozwiązanie, które dostarcza użytkownikom spójnego obrazu wszystkich danych o klientach, rozrzuconych po wielu niezależnych systemach i ułatwia zarządzanie relacjami z nimi. Umożliwia to używanie tych samych informacji we wszystkich działach przedsiębiorstwa. Pakiet Sun MDM może być wykorzystywany przez organizacje z wielu branż, bez względu na to, czy ich klientami są konsumenci, pacjenci, obywatele, abonenci czy inne firmy lub instytucje.


TOP 200