Jaki rynek, taki Softarg

Przykładem może być niemiecka firma DB Soft, która sprzedaje od kilku miesięcy pakiet do obsługi sprzedaży DB-Kompakt dla Windows. Podczas Softargu zaprezentowała ulepszoną wersję 1.55 PL tego programu. Jak powiedział odpowiedzialny za sprzedaż w Polsce przedstawiciel DB-Soft Zygmunt Piątosa, dotychczas sprzedano tylko ok. 20 kopii pakietu. W nowej polskiej wersji poprawiono większość elementów, które nie były zgodne ze specyficznymi wymaganiami polskich użytkowników. Cenę pakietu skalkulowano w stosunku do ceny w Niemczech na zasadzie przeliczenia 1 DEM = 1 zł. Producent nie włączył jednak do nowej wersji DB-Kompakt własnych sterowników drukarek fiskalnych. Dostępne są one oddzielnie, jako programy pochodzące od niezależnych producentów. Jak wyjaśnił Zygmunt Piątosa, firma nie chce brać na siebie odpowiedzialności za obsługę kas fiskalnych ze względu na zmieniające się przepisy i warunki prawne. Jednocześnie, mimo wprowadzani na rynek niemiecki wersji DB-Kompakt dla Windows 95, w Polsce oferowany będzie na razie tylko program dla Windows 3.x - wynika to, jak powiedział Zygmunt Piątosa, z braku ze strony Microsoft "gwarancji stabilności" systemu Windows 95 PL.

DOS nadal żywy

Polscy producenci oprogramowania do wspomagania pracy firm koncentrują się przede wszystkim na rozbudowie oferowanych pakietów o dodatkowe moduły lub ulepszaniu i konserwacji istniejących wersji. Zakładając, że prezentowana oferta odpowiada wymaganiom polskich odbiorców, można zauważyć, iż w znacznej mierze wykorzystują oni komputery działające pod systemem DOS, a systemy graficzne Windows (szczególnie 95) nie są jeszcze zbyt popularne. Firmy oferujące programy dla DOS, jak np. wrocławskie InsERT i Teta, nie mają konkretnych planów przygotowywania wersji dla Windows i nie przewidują w najbliższym czasie zmniejszenia się rynku oprogramowania działającego pod DOS.

Jeśli te przewidywania nie okażą się trafne, to wzmocni się pozycja producentów, którzy już obecnie specjalizują się w programach dla Windows, jak Altkom Matrix, IDEA Biznesmen lub Vadim. Ta ostatnia firma podczas targów zaprezentowała 32-bitową wersję pakietu Wokulski FK 32 dla Windows 95 i Windows NT. Altkom dodał do swojego sztandarowego pakietu Symfonia nowy moduł płacowy i finansowo-księgowy.

Multimedia

W najbliższym czasie można oczekiwać, że najdynamiczniej rozwijającym się obszarem rynku oprogramowania w Polsce będzie segment związany ze sprzętem i oprogramowaniem multimedialnym. Na Softargu najbardziej obleganymi, nie tylko przez młodzież, były stoiska firm prezentujących właśnie oprogramowanie i sprzęt tego typu. Nie było ich jednak zbyt wiele. Swoją ofertę prezentowała niedawno utworzona przez Optimusa grupa firm "Edukacja i Rozrywka", która zamierza w przyszłym roku wprowadzić na nasz rynek kilkadziesiąt oryginalnie polskich lub zlokalizowanych płyt tytułów CD-ROM. Young Digital Poland przygotowuje kilka nowych tytułów - program dla dzieci i młodzieży do wspomagania tworzenia rysunków w stylu komiksów Comics Planet (lokalizacja produktu włoskiej firmy Digimail), angielski słownik Collinsa (80 tys. haseł) oraz niemiecką, francuską i hiszpańską wersję programu do nauki języków EuroPlus+. SuperMemo World przygotowuje oparte na systemie Genius oprogramowanie edukacyjne z dziedziny biologia/chemia. Jak powiedział dyrektor marketingu tej firmy, Marczello Georgiew - "SuperMemo World jest postrzegane jako producent oprogramowania do nauki języków, co jest niezgodne z rzeczywistością. Firma oferuje oryginalne systemy do wspomagania nauczania i zapamiętywania, które mogą być wykorzystywane w różnych dziedzinach". SuperMemo World zamierza wejść na rynki zachodnie. "Już obecnie 50% dostępnych środków finansowych jest przeznaczane na marketing w innych krajach - firma otwiera swoje przedstawicielstwo w USA i aktywnie działa we Francji" - twierdzi M. Georgiew.

Lexland zaprezentował nowy program Multimedialny słownik angielsko-polski i polsko-angielski dla Windows 3.11 i 95 na CD-ROM. Przygotowany we współpracy z Wydawnictwami Naukowo- Technicznymi słownik zawiera 50 tys. haseł.

Premiery zza wielkiej wody

Data Softargu zbiegła się z kilkoma światowymi premierami nowych produktów. Novell w niespełna tydzień po prezentacji w Stanach Zjednoczonych zaprezentował piątą wersję oprogramowania komunikacyjnego GroupWise.

Szlagierem ekspozycji IBM Polska była prezentacja nowego OS/2, znanego do tej pory jako Merlin. Ten system operacyjny, jak podkreślają przedstawiciele IBM, ewoluował z systemu dla użytkowników indywidualnych w kierunku uniwersalnego klienta sieciowego systemów operacyjnych, wykorzystywanego w przedsiębiorstwach. OS/2 4.0 po polsku ma ukazać się za miesiąc. Przewidywana cena produktu wynosić będzie ok. 180 USD. Przedstawiciele IBM Polska zapowiedzieli, że prawdopodobnie w późniejszym terminie spolonizowany będzie także moduł Voice Type Dictation, umożliwiający komunikację głosową z komputerem. Dotychczas IBM nie zapowiadał lokalizacji wspomnianego modułu.


TOP 200