Jak podzielić spółkę i system

W pierwszym etapie przeprowadzono prace nad zmianami umożliwiającymi uruchomienie odrębnej działalności handlowej oraz jej prowadzenie niezależnie od dystrybucji przy wykorzystaniu wspólnej bazy danych. Konieczne było m.in. zastosowanie rozwiązań pozwalających użytkownikom systemu na jednoczesny dostęp do danych przy minimalizacji liczby koniecznych blokad rekordów i opóźnień wynikających z synchronizacji baz danych. "Ze względu na ściśle określoną datę podziału przedsiębiorstwa czas realizacji prac wchodzących w skład pierwszego etapu był krytyczny" - dodaje Maciej Molski.

Z kolei na drugi etap prac składał się logiczny podział funkcjonalności oprogramowania stanowiący odbicie zmian w procesach biznesowych KSG. Zmiany funkcjonalne wdrażano równolegle w wyodrębnionych wcześniej modułach systemu. Maciej Molski podkreśla, że komplikacje w tej części projektu wynikały przede wszystkim z następujących po sobie, licznych zmian legislacyjnych. "Każda zmiana prawna dotycząca działalności podzielonych spółek gazowniczych musiała zostać szybko uwzględniona w systemie" - mówi Jerzy Kozioł, dyrektor ds. informatyki w KSG. "Liczne regulacje wchodziły w życie już w czasie trwania projektu, co w znaczący sposób wpływało na jego zakres" - dodaje Maciej Molski.

Zmiany dotyczące środowiska bazodanowego ułatwiła m.in. otwarta struktura rekordów zapisywanych przy pomocy języków UML i XML. Wszystkie dane są składowane w relacyjnych bazach pracujących pod kontrolą systemu Sybase Adaptive Server Enterprise.

System podzielony, ale scentralizowany

W ramach zrealizowanych modyfikacji udało się zachować niewielką nadmiarowość danych. W odrębnych zbiorach składowane są tylko specyficzne dane dotyczące obrotu bądź dystrybucji. Obecnie dobiegają końca prace związane z ostatnim etapem podziału systemu. Realizowane prace mają na celu rozszerzenie funkcjonalności MeGaz pod kątem nowych potrzeb organizacji dystrybucyjnej. "Wykonywane są głównie dodatkowe funkcjonalności, których dotychczas nie było w systemie, a ich powstanie zostało zdeterminowane podziałem przedsiębiorstwa" - mówi Maciej Molski.

Są to m.in. nowe funkcjonalności z zakresu rozliczeń usług dystrybucyjnych, ewidencji przyłączeń czy zarządzania dokumentacją sprzedażową. Równocześnie prowadzone są działania zmierzające do konsolidacji baz danych i uruchomienia scentralizowanego, odgórnie zarządzanego środowiska bazodanowego. "Osiem instalacji obsługujących osiem zakładów gazowniczych zostanie połączone w spójne środowisko. To ułatwi m.in. prace związane z aktualizacją oprogramowania" - zapewnia Jerzy Kozioł. Końcowy odbiór systemu zaplanowano na maj br.

Harmonogram prac IT związanych z podziałem organizacyjnym:

czerwiec 2007 - wrzesień 2007 - prace umożliwiające wyodrębnienie funkcjonalności w oparciu o spójne środowisko bazodanowe

wrzesień 2007 - sierpień 2008 - logiczny podział funkcji systemu pod kątem odrębnej działalności

sierpień 2008 - maj 2009 - rozwój funkcjonalności i konsolidacja systemów bazodanowych


TOP 200