Jak Centrum Nauki Kopernik popularyzuje naukę
- Dorota Konowrocka,
- 06.11.2010
Centrum postanowiło opowiedzieć o wynalazczości, która nie zdarzyła się, lecz mogła się zdarzyć, przenosząc graczy do XIX-wiecznej Warszawy. Wczoraj (5 listopada) zostało otwarte dla zwiedzających.
Serial XIX-XXI wiek to zaproszenie do wzięcia udziału w dwóch równoległych projektach. "Pierwszy z nich to internetowa gra fabularna w stylistyce steampunkowej, drugim jest cykl działań artystycznych, które będą miały miejsce we współczesnej przestrzeni miejskiej Warszawy" - mówi Hanna Nowak-Radziejowska, koordynator projektów inaugurujących otwarcie Centrum Nauki Kopernik. Aby wziąć udział w grze, należy wybrać jedną z 20 postaci i do listopada 2010 r. - wraz z grupą innych graczy, którzy zdecydowali się na tę samą postać - śledzić i współtworzyć w kolejnych odsłonach jej życiorys.
Gra jest jednym z projektów, które inaugurują zaplanowane na wrzesień br. otwarcie warszawskiego Centrum Nauki Kopernik - najnowocześniejszego w Polsce, interaktywnego ośrodka umożliwiającego zwiedzającym doświadczalny kontakt z odkryciami nauki i techniki. "Tworzymy zupełnie nowy typ instytucji kultury. Budujemy nowy język komunikacji naukowej będący dopełnieniem klasycznego pojęcia popularyzacji nauki, zakładającego "przelewanie" z pełnego naczynia oświeconego umysłu do pustego naczynia ucznia. Chcemy stworzyć przestrzeń dla społecznej debaty i dać głos młodemu pokoleniu, abyśmy mogli zastanowić się, jak powinna wyglądać nasza przyszłość. Sami jesteśmy instytucją przezroczystą, pozbawioną własnych poglądów. My jedynie dostarczamy fakty i budujemy przestrzeń dialogu. Jesteśmy jednak przekonani, że nauka jest częścią kultury i nie stoi do niej w opozycji, dlatego potrzebny jest stały dialog między sztuką a nauką. Stąd m.in. pomysł mówienia o wynalazkach za pomocą narracji gry fabularnej" - mówi Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik.