Internet w Polsce - dla kogo?

Elektroniczne wydania gazet i czasopism - ta propozycja skierowana jest przede wszystkim do instytucji, które w swoim działaniu posługują się informacjami z prasy - w setkach urzędów i biur w Polsce tysiące urzędników spędzają czas na czytaniu gazet, wycinaniu z nich wybranych fragmentów, naklejaniu na tekturki i przekazywaniu "wyższym instancjom" tak sporządzonych zestawień wiadomości. Tak właśnie gromadzone są informacje gospodarcze, polityczne czy handlowe, niezbędne w działalności wielu firm i organizacji - od administracji państwowej do biur maklerskich. Pojawienie się tych tekstów w postaci czytelnej dla komputera pozwoli zmniejszyć nakłady pracy potrzebnej do przygotowania zestawienia, a dzięki łatwemu przeszukiwaniu kontekstowemu informacja może być pełniejsza i bardziej wiarygodna.

Przedstawione zestawienie nie wyczerpuje oczywiście możliwości wykorzystania sieci rozległych - w tym przypadku Inernetu - do udostępniania zasobów baz danych i serwisów informacyjnych. Chcę jeszcze raz podkreślić podstawowe zalety elektronicznej formy wymiany informacji: szybki dostęp, wiarygodność (dzięki stałej aktualizacji), ekonomiczność (dostajemy tylko te dane, których potrzebujemy), wygoda pracy, powszechna dostępność.

"Telekonmunikacja" w sieci

Poczta elektroniczna jest to najstarsza i najczęściej wykorzystywana usługa Internetu. Łączący w sobie zalety wielu sposobów przekazywania informacji. Podobnie jak tradycyjna poczta daje nam pewność szybkiego dostarczenia listu do adresata. W przeciwieństwie do teleksu nie musimy się obawiać, że dodzwoniliśmy się na niewłaściy numer, linia była zajęta, skończył się papier u odbiorcy lub faks doszedł poprawnie, ale za to wpadł pod biurko (powszechna przypadłość ruloników papieru faksowego). Nie musimy myśleć o różnicach stref czasowych, by swoim telefonem w środku nocy nie zepsuć stosunków z partnerem zagranicznym. Nie musimy czekać, aż ktoś będzie pracował przy komputerze, aby się z nim połączyć bezpośrednio modemem, mając jednocześnie możliwość rozmowy "na żywo", jeżeli już pracuje.

Istnieje także oprogramowanie pozwalające na przesyłanie poczty elektronicznej odbiorcom nieskomputeryzowanym - przez telefaks, a nawet teleks. Dodatkowo, dzięki temu, że transmisje w Internecie są bezpłatne - powstają usługi polegające na przekazywaniu faksów na duże odległości, prawie bezpłatnie. Faks wędruje od nadawcy do lokalnego węzła Internetu, stamtąd (Internetem) od węzła położonego najbliżej odbiorcy, i następnie zwykłą linią telefoniczną do

odbiorcy. Płacimy za dwie rozmowy lokalne, ale nie płacimy za połączenie międzymiastowe czy międzynarodowe.

Informacje o zdarzeniach - poczta elektroniczna umożliwia zorganizowanie systemu informującego użytkownika o różnych wydarzeniach - np. o nadejściu ważnej korespondencji, przesłaniu zlecenia, awarii systemu komputerowego, włamaniu do domu. Wybrane wiadomości nadchodzące pocztą elektroniczną mogą być automatycznie przekazywane do odbiornika typu PAGER, (przez telefon) czy na telefaks. Podobne udogodnienia oferują również duże systemy informacyjne - np. DIALOG pozwala założyć "pułapki" na określone pola w bazie danych i automatycznie przesyłać nowe informacje do abonenta. Po otrzymaniu takiej (pilnej) poczty lokalny system komputerowy powiadomia zainteresowanego o jej otrzymaniu.

Tłumaczenia przez sieć są kolejnym zastosowaniem publicznie dostępnych sieci komputerowych. Tekst źródłowy dostarczany jest w postaci elektronicznej do tłumacza i po przełożeniu - tą samą drogą odsyłany zleceniodawcy. Oszczędza się wiele czasu, potrzebnego normalnie na dostarczenie materiałów, uzgodnienie poprawek, odebranie. Ważne znaczenie może mieć to, że możemy korzystać z usług ludzi mieszkających w dowolnym miejscu kraju.

Zdalne zarządzanie sieciami lokalnymi - duże sieci komputerowe, jak każda skomplikowana struktura mają tendencję do działania w sposób nie do końca zgodny z życzeniemi użytkowników, a czasami również niezrozumiały dla administratorów systemu. Specjaliści w tej dziedzinie są nieliczni, a ich praca dużo kosztuje. Istnieją programy, które pomagają w zarządzaniu sieciami lokalnymi, ale też są one bardzo kosztowne - od kilku do kilkudziesięciu tys. USD. Jeśli jednak nasza sieć lokalna ma połączenie z Internetem to nadzór nad jej poprawnym działaniem lub naprawę w sytuacjach awaryjnych można wykonywać zdalnie - właśnie poprzez Internet. Możemy wtedy korzystać z wiedzy fachowca oraz programów analizujących i zarządzających siecią bez potrzeby ich kupowania. Koszty ponoszone przy pojedynczych awariach są oczywiście znacznie mniejsze, niż utrzymywanie stałego "nadzorcy".

Można przewidywać, że pojawienie się serwisów i usług takich, jak wymienione powyżej, powinno przyczynić się do szybkiego wzrostu liczby użytkowników Internetu i innych sieci rozległych. W sytuacji, gdy istnieją potencjalni odbiorcy, istnieją potencjalni dostawcy - powstanie rozsądnego rynku usług, serwisów informacyjnych i banków danych jest tylko kwestią czasu.


TOP 200