Internet i liczydło
- Dariusz Świerk,
- 06.10.2003
Na czym polega przewaga rachunku ABC nad tradycyjnym systemem księgowania?
Według najbardziej uproszczonego systemu tradycyjnego wszelkie koszty pośrednie (suma kosztów działań wiersz 8 tabela 2; 1 174 576 USD) podzielono by wg liczby sprzedanych sztuk (43 800 reprodukcji i 16 000 reprodukcji w oprawie, co daje w sumie 59 800 sztuk i koszt na sztukę 2,87 USD). Następnie każdej z kategorii przypisano by koszty według proporcji:
- dla reprodukcji 43 800 x 2,87= 125 655 USD
- dla reprodukcji oprawionych 16 000 x 2,87=45 901 USD.
Tradycyjną droga wprost do bankructwa
Jakie rozsądne działania można podjąć, mając takie dane? Menedżerowie mogą pokiwać ze smutkiem głowami, że obrazki w oprawach muszą utrzymywać tak bardzo nierentowne reprodukcje. Może nawet pojawić się myśl, aby skupić się wyłącznie na sprzedaży oprawionych reprodukcji. Tyle że wdrażając pomysł w życie, okaże się, że druga kategoria produktów nie jest aż tak rentowna, jak przypuszczaliśmy (różnica wynosi 662 098 - 339 794 = 332 304 USD) i na koniec miesiąca może nam zabraknąć środków na pokrycie kosztów, a idąc dalej tym tropem, doprowadzimy firmę wprost do bankructwa.
Podejmowanie decyzji na poziomie strategicznym - mając do dyspozycji wyłącznie obraz księgowy przychodów i kosztów - jest bardzo ryzykowne. To typowe w tradycyjnym systemie - produkty masowe przynoszą kiepski zysk (lub w ogóle straty), a złożone, wymagające dużego wkładu pracy okazują się (pozornie) bardzo rentowne. Dopiero rachunek kosztów działań, w którym koszty idą za produktem w miarę zużywania zasobów i wykonywania działań, przynosi wgląd w rzeczywistą rentowność, pozwalając podejmować rozsądne decyzje menedżerskie.
W tabeli 2 warto zwrócić uwagę na wiersz z numerem 5. Koszty marketingu 29% przychodów dla reprodukcji i 12% dla reprodukcji oprawionych. Około 30-proc. udział marketingu w cenie sprzedaży jest typowy dla większości firm internetowych. Fakt ten obrazuje bardzo mocną zależność między sprzedażą a poziomem reklamy. Może wskazywać również na pewną niedojrzałość medium sprzedażowego lub słabą skuteczność marketingu w stosunku do nakładów. Wgląd ten może podpowiedzieć kolejne interesujące decyzje. Ale wziąwszy pod uwagę siłę rachunku ABC, to dopiero początek.
<hr size="1" noshade>1 "Zarządzanie kosztami działań" , Robert Kaplan, Robin Cooper, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002
2 "How Art.com uses ABC to Succeed" Thomas L. Zeller, David R. Kublank; Philip G. Makris, Strategic Finance, marzec 2001, str. 24-31
Dariusz Świerk jest konsultantem i trenerem w firmie ARTHUR Edukacja Biznesu.