Informatyzacja rodzinnego biznesu

"Ponad pół roku od wdrożenia finalnej wersji aplikacji możemy powiedzieć, że jesteśmy z niej bardzo zadowoleni. Szybka wymiana danych, łatwo dostępne opisy towarów ze zdjęciami, wzbogacenie szybkiego wyszukiwania towarów o możliwość wyszukiwania głosowego zwiększyły elastyczność i wydajność pracy naszych przedstawicieli" - mówi Tomasz Kojder. Jego zdaniem, dzięki nowemu systemowi wzrasta sprzedaż, gdyż przedstawiciel handlowy jest w stanie w tym samym czasie co wcześniej zaproponować klientowi więcej produktów, na dodatek pokazać ich zdjęcia i opisy. Co więcej, filtrowanie listy produktów po różnych parametrach i cechach powoduje, że łatwiej odnaleźć w katalogu produkt, jeśli nie ma pewności, jak dany towar się nazywa czy jak wygląda.

Klient obsługuje się sam

Podobnie jak w przypadku systemu dla handlowców również w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem Texpol migrował wraz z rozwojem firmy do kolejnych systemów. Początkowo różne obszary działalności, np. magazyn, kadry, płace, obsługiwane były w zintegrowanym systemie Comarch ERP Optima przeznaczonym dla małych i średnich firm. Wraz z rozwojem biznesu stwierdzono, że firma potrzebuje nowego, zintegrowanego systemu zarządzania przedsiębiorstwem, który objąłby całe przedsiębiorstwo. W 2007 r. wdrożono więc system ERP - CDN XL. Z czasem doszły moduły uzupełniające, takie jak Business Intelligence.

METRYCZKA

Firma:

TEXPOL sp. z o.o.

Branża:

produkcja gwoździ, handel artykułami metalowymi i przemysłowymi

Zatrudnienie:

50 osób

Zatrudnienie w dziale IT:

2 osoby

Przychody: 20-30 mln

Wcześniej raporty dotyczące różnych obszarów działalności przygotowywano "ręcznie" w Excelu, co było bardzo czaso- i pracochłonne. Teraz automatycznie, w szybki i łatwy sposób generowane są z systemu potrzebne zestawienia i analizy, które w odpowiedni sposób przedstawiają wybrane zagadnienie. "Od półtora roku mamy też pulpit kontrahenta. Stwierdziliśmy, że skoro w dzisiejszych czasach większość osób ma dostęp do internetu, to możemy zwiększyć sprzedaż i odciążyć przedstawicieli handlowych, wprowadzając możliwość samodzielnego składania zamówienia przez naszych klientów" - tłumaczy Kojder. Wdrożenie tego rozwiązania wymagało od firmy dużego nakładu pracy polegającej na aktualizacji bazy danych o opisy i zdjęcia towarów oraz inne potrzebne parametry.

Tomasz Kojder przyznaje, że początkowo kontrahenci nie byli chętni do samoobsługi. Przyzwyczaili się, że przyjeżdżał do nich przedstawiciel handlowy. Firma stale zachęcała jednak klientów do składania zamówień poprzez pulpit kontrahenta, przyznając im rabaty. Wielu przekonało się do tego rodzaju obsługi. Od pięciu miesięcy obserwowany jest znaczny wzrost liczby klientów oraz zamówień składanych w formie samoobsługi. "Obserwujemy wzrost sprzedaży w przypadku klientów, którzy zaczęli korzystać z pulpitu kontrahenta. Szczególnie produktów nietypowych. Klienci mają bowiem więcej czasu na szczegółowe zapoznanie się z pełną ofertą, danymi technicznymi towarów, zdjęciami oraz ich opisami" - mówi Tomasz Kojder.


TOP 200