Informatyka czasu dojrzałości

Także na poziomie czwartym CMM akcentuje użycie narzędzi informatycznych do zbierania, statystycznej obróbki, wizualizacji i komentowania danych źródłowych. Zauważmy, że na tym poziomie zaczyna się kontrola kosztów budowy oprogramowania, która ma szczególne znaczenie dla ekonomiki przedsięwzięć informatycznych.

Optymalizacja na piątkę

Poziom piąty, optymalizujący, najkrócej można scharakteryzować jako poziom ze sprzężeniem zwrotnym. Na poziomie czwartym, zarządzanym, mieliśmy do czynienia ze zbieraniem danych ilościowych dotyczących procesu budowy oprogramowania i jego jakości. Na piątym poziomie aktywnie używamy tych danych, aby efektywniej prowadzić przedsięwzięcia informatyczne. Trzy kluczowe obszary to przeciwdziałanie błędom, zarządzanie zmianą technologii i zarządzanie zmianą procesu.

Pierwszy z nich jest w oczywisty sposób powiązany z miarami jakości stworzonymi na poziomie czwartym. Jeżeli ze statystyk i wykresów wynika, że w którymś z produktów szczególnie często pojawiają się błędy albo któryś z pracowników zbyt często się myli, albo jeden typ błędu jest szczególnie kosztowny, firma powinna przedsięwziąć działania, które zapobiegną pojawianiu się tego typu problemów w przyszłości. Być może trzeba kupić inne narzędzia? Wysłać pracowników na szkolenie? Więcej czasu poświęcić na fazę planowania projektu kosztem programowania? Zespół powinien regularnie się spotykać i omawiać takie problemy, a opis piątego poziomu CMM poda mu kilka wskazówek, jak to robić.

Dwa pozostałe kluczowe obszary działań dotyczą zarządzania zmianą technologii i procesu. To rzadka czynność w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw, choć zwykle bardzo kosztowna. Piąty poziom CMM wymaga, by były przewidziane jej wszelkie konsekwencje, zanim taka zmiana zostanie wdrożona: koszty wdrożenia, konieczne modyfikacje zespołu i procesów, szkolenia, zakup nowego sprzętu i oprogramowania. Firma powinna być także świadoma wszystkich kompromisów, jakie wiążą się z nową technologią czy też nowym procesem, a informacje takie powinny zostać zawarte w dokumentacji.

CMM w praktyce

Powyżej przedstawiono wybrane elementy każdego poziomu Capability Maturity Model. Dla firmy informatycznej, która boryka się z problemami organizacyjnymi i rozważa wdrożenie niektórych praktyk z modelu, istotne są odpowiedzi na inne pytania: Czy trudno jest je wdrożyć? Ile to będzie kosztowało? Jakich korzyści można oczekiwać? Kto może w tym pomóc?

Na te pytania postaram się odpowiedzieć za tydzień, w drugiej części tego artykułu, poświęconej praktyce, otoczeniu i rozwojowi CMM.


TOP 200