IT w chmurze

W rezultacie, w przypadku wirtualizacji serwerów, zamiast wielu maszyn fizycznych mamy jeden zasób mocy obliczeniowych, którą możemy przydzielać według potrzeb, a zamiast wielu macierzy dyskowych mamy jeden zasób dyskowy, którym można dowolnie zarządzać. Szczególną popularność w ostatnim czasie zyskuje wirtualizacja serwerów, która umożliwia wielu maszynom wirtualnym działanie w tym samym czasie na tym samym serwerze fizycznym, co pozwala na obniżenie wydatków na sprzęt i powierzchnię centrum danych potrzebną do jego utrzymania. Dzięki zamianie fizycznych serwerów na maszyny wirtualne działające na pojedynczym fizycznym serwerze, organizacje ograniczają koszty sprzętu i redukują powierzchnię serwerowni swoich centrów danych.

Zorganizowana przez Computerworld debata "Data center i cloud computing" odbyła się 30 września. Jej partnerami były firmy: EMC, VMware i Cisco.

Z punktu widzenia mojego biznesu ważne jest bezpieczeństwo, co przekłada się na możliwość sztywnego przypisania, na których serwerach i na jakich macierzach z chmury będą przetwarzane i składowane konkretne dane. Wymagania takie istotne są np. podczas przetwarzania informacji o badaniach klinicznych lub CRM, bo narzuca je ustawodawca.

Paweł Marciniak, Business Technology Manager, Pfizer Poland

Jako dostawca rozwiązań do wirtualizacji, zawsze staramy się pomóc i znaleźć najlepsze rozwiązanie dla klienta. W tej chwili posiadamy ponad 140 tys. klientów na całym świecie, w tym także wiele instytucji bankowych, rządowych lub o charakterze militarnym. Bardzo często okazuje się, że konkretny przypadek certyfikacji lub specyficznego rozwiązania na naszej platformie miał już miejsce u innego z naszych klientów, pozostaje tylko zlokalizować ten przypadek i posłużyć się nim, jeżeli istnieje taka potrzeba.

Maciej Ostrowski, Corporate Account Manager, VMware

Fundamentem środowiska typu cloud w aspekcie technologicznym są oczywiście mechanizmy wirtualizacyjne. Idealnym przykładem jest architektura typu Unified Computing, która jest w stanie zintegrować funkcjonujące do tej pory rozłącznie mechanizmy wirtualizacyjne występujące w obszarze infrastruktury sieciowej oraz mocy obliczeniowej. Tego typu rozwiązanie daje znakomite możliwości tworzenia tzw. grupy/puli zasobów oraz ich dynamicznej alokacji w wyniku pojawiania się zapotrzebowania na nowe zasoby.

Robert Gajda, dyrektor ds. Rozwoju Rynku Zaawansowanych Technologii w Cisco Polska

Zabezpieczając zasoby obliczeniowe i dyskowe na potrzeby biznesu Allianz Informatyka dostarcza infrastrukturę i aplikacje jako usługi pozostałym spółkom grupy. Pracujemy w oparciu o SLA. Monitorujemy stan i obciążenie całej infrastruktury. Staramy się także działać proaktywnie przewidując, jakie projekty ruszą w najbliższym czasie. Wszelkie większe akcje biznesu, takie jak promocja, są także zabezpieczane z wyprzedzeniem.

Jacek Cholc, menedżer Wydziału Infrastruktury Informatycznej, TU Allianz Polska

Tym, co jest jednym z istotniejszych problemów w cloud computing jest rozliczanie kosztów wewnętrznych między IT a działami biznesu. Zazwyczaj zestawienie kosztów, jakimi obciążane są poszczególne jednostki stanowi nieustanne pole do dyskusji z IT.

Janusz Hadryś, dyrektor zarządzający, MGI Metro Group

Wdrożenie wirtualizacji, która jest podstawą cloud computing jest radykalną zmianą w całej infrastrukturze IT. Użytkownicy obawiając się zmian, mogą reagować na nie negatywnie. Dlatego wdrażając w firmie VMware nie informowaliśmy ich o tym. Zapowiedzieliśmy jedynie wdrożenie nowej wersji oprogramowania, co mogło spowodować niewielkie problemy w bieżącej pracy. Dzięki czemu użytkownicy przyjęli tę zmianę ze spokojem.

Dariusz Zawistowski, kierownik Działu Informatyki, Telepizza

W banku korzystamy z dostępu do archiwów na zasadzie chmury zewnętrznej. Mamy natomiast bardzo rozwiniętą chmurę wewnętrzną w modelu usługowym, w którym nasi partnerzy otrzymują w pakiecie komplet usług technicznych do obsługi operacji finansowych.

Henryk Baniowski, dyrektor obszaru IT, Alior Bank

Dzięki konieczności szczegółowych wewnętrznych rozliczeń między działem IT a poszczególnymi jednostkami biznesowymi organizacja zyskuje tę korzyść, że koszty IT zaczynają być liczone bardzo szczegółowo. W tym momencie okazuje się, jakie poziomy SLA są rzeczywiście konieczne, a jakie są do zaakceptowania w poszczególnych działach organizacji, uwzględniając i koszty, i potrzeby biznesowe.

Paweł Wojciechowski, zastępca dyrektora generalnego, EMC Poland


TOP 200