I placówka, i komórka

"Klienci banków chcą większej kontroli nad zarządzaniem swoimi finansami i wolą <<bankować>> w sposób zgodny z ich stylem życia" - mówi Andy Zimmerman, dyrektor działu usług mobilnych w Accenture. "Technologia umożliwia klientom przejście od prostego informowania o zmianie salda, przez komunikaty tekstowe, do bardziej zaawansowanych interaktywnych aplikacji". Według Zimmermana, mobilny kanał bankowy umożliwia bankom nawiązanie dialogu z klientami, pogłębienie ich lojalności oraz poszerzenie usług, z których mogą oni skorzystać. "Wiodące instytucje finansowe, które komunikują klientom wartości mobilnych usług, kreują sobie strumień nowych przychodów" - dodaje Andy Zimmerman.

Z ankiety wykonanej wśród dziesięciu najbardziej innowacyjnych banków na świecie wynika kilka ciekawych rekomendacji dla banków planujących wprowadzenie zaawansowanych usług mobilnych. Mogą być one doskonałą okazją do cross-sellingu i dotarcia do "następnej generacji" klientów. Wśród najciekawszych przykładów, Accenture wymienia europejski bank, który w ciągu roku zanotował wzrost liczby klientów mobilnych o 60%, dzięki wparciu wielu platform mobilnych.

Wdrażanie najlepszych praktyk pozwoli rynkowi mobilnemu kontynuować wzrost. A jakie perspektywy ma rynek mobilnych usług bankowych? Accenture podpiera się analizą firmy Berg Insight, która zapowiada, że liczba użytkowników bankowości mobilnej w USA wzrośnie z 12 mln w 2009 do 86 mln w 2015, a w Europie z 7 mln w 2009 do 115 mln w 2015.

Rosną potrzeby, rosną wydatki

Analitycy z firmy Ovum policzyli, że w 2015 roku banki wydadzą na technologie, które pozwolą na dostęp do bankowości przez Internet, łącznie 9,7 mld USD, co oznacza średnio wzrost o 33% co roku.

"Branża koncentruje się na wykorzystaniu platform online oraz ich <<przedłużeniu>> na urządzenia mobilne oraz tablety, co pozwala obsługiwać klientów po niższych kosztach. Technologie wspierające sprzedaż i obsługę, jak analityka czy integracja kanałów, będą cieszyć się dużym powodzeniem w przyszłości" - uważa Jarosław Knapik, analityk Ovum.

Inne prognozy zawarte w opracowaniu Retail Banking Technology Spending Model Through 2015 dotyczą wydatków na technologie zmniejszające koszty, zapewniające zgodność z przepisami, jak narzędzia do zarządzania danymi, narzędzia BI, technologie middleware, zarządzanie ryzykiem, systemy antyfraudowe. Ich wartość wyniesie w 2015 roku - 7,2 mld USD.

Ogółem wydatki na technologie bankowe wzrosną do 132 mld USD w roku 2015, rosnąc rocznie średnio o 24%. Najwięcej wyda Ameryka Północna - 50 mld USD (23% rocznie), za nią Europa - 43 mld USD (19% rocznie).


TOP 200