Hosting w chmurach
- NetWorld OnLine,
- 04.04.2012, godz. 09:50
Rozwiązania chmurowe, ich zalety oraz praktyczne rozwiązania wdrożone w firmach hostingowych w oparciu o rozwiązania HP i AMD były tematem trzeciego już spotkania z cyklu HP Hosting University, które odbyło się 29 marca w HP Solution Discovery Centre.
Później Maciej Rak ESSN Cloud Sales Lead oraz Jakub Jurek, Sales Specialist, Industry Standard Servers z HP przedstawili wykład prezentujący "10 realnych powodów migracji do chmury". Są to ich zdaniem m.in.: skrócenie czasu dostarczania usług, uproszczenie procesu ich zestawiania, obniżenie kosztów przygotowania oraz możliwość optymalnego wykorzystania zasobów. A w sytuacji, gdy firma hostingowa nie dysponuje zasobami wystarczającymi do zaspokojenia popytu, chmura może pozwolić na korzystną z biznesowego punktu widzenia agregację w systemie usług oferowanych przez firmy partnerskie.
Zobacz również:
- Awaria home.pl
- Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI
- Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania
Cloud System Matrix na żywo
Prezentację na żywo przykładu zintegrowanej infrastruktury Cloud na bazie HP CloudSystem przeprowadził Romuald Pacek, ISS Presales z HP. Wystąpienie to wywołało ożywioną i interesującą dyskusję.
HP CloudSystem to zintegrowana, zoptymalizowana i zwirtualizowana infrastruktura IT składająca się ze sprzętu i narzędzi do zarządzania. Jest oferowana w postaci predefiniowanych zestawów składających się z jednej lub kilku obudów HP BladeSystem c7000, serwerów kasetowych, współdzielonej pamięci masowej oraz zestawu narzędzi programowych, w tym Matrix Operating Environment.
System HP automatyzuje cykl życia usług i automatycznie dobiera komponenty usługi oraz oferuje narzędzia do zarządzania usługami optymalizujące pracę systemu. Jego zaletą jest możliwość integracji z heterogenicznymi środowiskami IT i chmurami publicznymi, prywatnymi lub hybrydowymi.
Rozwiązanie CloudSystem oferowane jest w wersjach Matrix, Enterprise oraz Service Provider. Pierwsza służy do uruchamiania chmur prywatnych, druga do wdrożenia chmur prywatnej, hybrydowej i XaaS (anything as a Service). Najwyższa wersja jest przeznaczona dla dostawców usług chmury publicznej (IaaS i SaaS).
AMD wydajne lub oszczędne
Technologie AMD dedykowane hostingowi przedstawił Krzysztof Łuka, Filed Applications Engineer z tej firmy. Zwrócił on uwagę na kilka trendów, które obserwujemy obecnie w środowiskach IT. Jednym z nich jest powrót do centralizacji i stałe obniżanie kosztów elementów data center. W dziedzinie zasilania trwałą tendencją jest obniżanie zapotrzebowania na moc serwerów przy stałym od kilku już lat wskaźniku mocy na szafę. Efektywność energetyczna ma coraz większe znaczenie, a można na tym polu jeszcze wiele uzyskać, bo statystycznie serwery działają przy obciążeniach poniżej 50 procent. A w przypadku chmury obciążenia te są z reguły znacznie większe niż w klasycznych centrach danych. W praktyce trzeba zapewnić zarówno zapas mocy w przypadku skoków obciążenia jak i efektywność energetyczną, gdy jest ono niskie.
Dlatego też AMD oferuje procesory serii Opteron 6000 z 16 rdzeniami dla zadań wymagających dużej wydajności, ale w przypadku, gdy ważne jest obniżone zużycie energii, można skorzystać z energooszczędnej serii 4000 - układów wyposażonych w 6 lub 8 rdzeni. Częstotliwość taktowania obu rodzin procesorów jest obecnie na tym samym poziomie - 3.3 GHz. Procesory AMD znajdują zastosowanie m.in. w serwerach HP ProLiant, w tym także w kasetowych BL 685c.
Wspomagana migracja w chmurę
Możliwe scenariusze migracji do środowiska chmurowego przedstawił Maciej Rak. Rozpoczął od przypadku, w którym wykorzystywana jest infrastruktura HP BladeSystem oraz CloudSystem Conversion Services lub też środowisko heterogeniczne, albo nawet zewnętrzna, dzierżawiona serwerownia. Specjalista zaprezentował założenia i rezultaty wdrożenia HP CloudSystem Matrix w ATM S.A, która w ten sposób weszła na rynek profesjonalnych usług cloud dla klientów instytucjonalnych (bankowość, finanse, media, itp.). Cały projekt został przeprowadzony w ciągu 9 miesięcy, z czego wdrożenie platformy sprzętowej zajęło zaledwie 2 tygodnie. Kolejny miesiąc został poświęcony na produkcyjne uruchomienie usług. Najbardziej czasochłonne czynności w projekcie to analiza rynku, konstrukcja biznes planu i oferty oraz optymalizacja konfiguracji startowej platformy sprzętowej.
W spotkaniu Hosting University wzięło udział około 30 osób z firm hostingowych. Partnerem medialnym imprezy jest Networld.