Green IT w telekomunikacji
- 15.06.2009
Rośnie świadomość użytkowników
ABI Research przeprowadziła w USA ankietę, której celem było zbadanie, jaki stosunek do inicjatyw proekologicznych mają użytkownicy sprzętu i usług telekomunikacyjnych. Wyniki tego badania były nieco zaskakujące, bo okazało się, że świadomość ekologiczna ludzi jest wyższa niż można by oczekiwać.
W ankiecie zadano m.in. pytanie: czy użytkownik zdecydowałby się na zakup usługi lub telefonu, gdyby firma aktywnie wspierała jakieś organizacje ekologiczne, wdrażała programy ograniczające zużycie energii czy emisji gazów cieplarnianych lub modernizowała swoją infrastrukturę, wykorzystując dostawców rozwiązań proekologicznych.
Według raportu ABI Research, blisko połowa użytkowników telefonów komórkowych zadeklarowała, że ekologiczne certyfikaty prezentowane przez dostawców usług miałyby pozytywny wpływ na wybór właśnie ich usług lub urządzeń. Jednocześnie 41% ankietowanych twierdzi, że byliby gotowi zapłacić więcej za usługi oferowane przez taką firmę, a 45% - za telefony. Badanie objęło grupę liczącą 1000 osób.
Jak mówi Jeff Orr, analityk z ABI Research: "jeszcze kilka lat temu problemy dotyczące ekologii nie były w ogóle rozważane przez operatorów. Obecnie szybko rośnie świadomość ekologiczna i użytkownicy praktycznie wszystkich grup wiekowych zaczęli wykazywać zainteresowanie produktami i usługami, które są przyjazne środowisku".
Usługodawcy nie mogą zlekceważyć tego trendu, bo mogłoby to wpłynąć na osłabienie ich konkurencyjności. Ale jednocześnie wciąż niezbędna jest aktywna edukacja użytkowników, bo przynajmniej niektóre inicjatywy i zielone technologie nie zawsze są zrozumiałe, a wówczas trudno jest przekonać ludzi, że warto z nich korzystać. Dotyczy to choćby przekonania, że nie należy wyrzucać starego akumulatora lub telefonu komórkowego na śmietnik - zauważa Jeff Orr.
ABI Research zwraca jednak uwagę, że na razie tylko dwóch z największych producentów telefonów komórkowych zaczęło wprowadzać linie ekologicznych produktów. Pod tym względem inicjatywy proekologiczne są w tym segmencie znacznie słabiej widoczne niż w innych, jak np. wśród producentów drukarek.
Produkty Alcatela-Lucenta są dokładnie oceniane pod względem sprawności energetycznej, tak aby pomagały operatorom w obniżeniu emisji gazów cieplarnianych przez zarówno dotychczas używane, jak i nowe rozwiązania sieciowe. Uruchomiliśmy kompleksowy program, który ma umożliwić masowe wdrażanie stacji bazowych dla sieci komórkowych zasilanych z alternatywnych źródeł energii. Pomoże on usługodawcom szybko i ekonomicznie wdrażać sieci bezprzewodowe nawet na obszarach pozbawionych sieci energetycznej, we wszystkich strefach klimatycznych i geograficznych oraz we wszystkich warunkach wdrażania.
W ramach programu Alcatel-Lucent uruchomił w swoich obiektach w Villarceaux, niedaleko Paryża, unikatowe laboratorium i ośrodek pilotażowy, przeznaczony do prac rozwojowych i do testowania rozwiązań na żywo. Umożliwi on firmie Alcatel-Lucent analizę, ocenę, testowanie i weryfikację działania rozwiązań alternatywnych źródeł energii oraz sposobów wykorzystania tych rozwiązań w branży telekomunikacyjnej. Dzięki programowi operatorzy będą mogli rozszerzyć zakres oferowanych usług telefonii komórkowej i obsłużyć ogromną liczbę potencjalnych nowych abonentów - ponad miliard ludzi mieszkających obecnie na obszarach pozbawionych sieci energetycznej, którzy z tego względu nie mają dostępu do usług telefonicznych ani szerokopasmowych.
W przyszłości program ten nie będzie się ograniczać do stacji bazowych, ale przyczyni się także do większego wykorzystania alternatywnych źródeł energii do zasilania sprzętu stacjonarnego, takiego jak multipleksery DSLAM, routery IP i wiele innych.
Ponadto, w ostatnim czasie Alcatel-Lucent wprowadził nowe funkcje do stacji bazowych sieci telefonii komórkowej GSM/EDGE, które pozwalają obniżyć zużycie energii nawet o 27%. Nowa funkcja Dynamic Power Save umożliwia monitorowanie ruchu w sieci i wyłączanie wzmacniacza mocy w nadajnikach-odbiornikach GSM, gdy nie ma żadnych informacji do przesłania, nawet na bardzo krótkie okresy. Proces ten zapewnia znaczne oszczędności nocą, gdy liczba rozmów jest z naturalnych powodów niższa, ale z uwagi na czułość metod monitorowania poważny spadek zużycia energii jest możliwy również w godzinach szczytu.
Żaden inny producent sprzętu bezprzewodowego
w branży nie może zapewnić tak imponujących parametrów w zakresie zużycia energii, również dzięki temu, że nasza firma może wdrożyć tę energooszczędną funkcję we wszystkich naszych urządzeniach zainstalowanych u klientów od 1999 r., a jest ich ok. 500 tys.