Głos to aplikacja

Zintegrowana mobilność

W trakcie VoiceCon Spring 2007 Cisco zaprezentowało oprogramowanie Unified Communications Manager, czyli najnowsze, szóste wcielenie systemu CallManager. Zostało ono wzbogacone o funkcje mobilne oraz mechanizmy ułatwiające pracę grupową.

Mobilność zapewnia oprogramowanie klienckie Unified Mobile Communicator dla telefonów komórkowych i smartphone'ów. Aplikacja powstała na bazie technologii przejętej przez Cisco za 31 mln USD wraz z firmą Orative. Może być uruchamiana na telefonach komórkowych oraz urządzeniach pracujących pod kontrolą systemów Microsoft Windows Mobile, Symbian lub Research In Motion (BlackBerry). Program pozwala tym urządzeniom działać jako telefony wewnętrzne w sieci zbudowanej na podstawie systemu Cisco. Zapewnia jednocześnie pełny dostęp do wszystkich usług i aplikacji, m.in. konferencji, komunikacji błyskawicznej IM oraz umożliwia informowanie o dostępności określonego użytkownika w trybie online. W tym ostatnim wypadku Unified Communications Manager został rozszerzony o możliwość informowania o dostępności każdego z aż 10 tys. użytkowników (w przypadku zastosowania klastra serwerów). Cisco wprowadza to oprogramowanie na razie tylko wraz z dedykowanymi urządzeniami działającymi pod kontrolą systemu Linux. Wersja Unified Communications Manager dla Windows ma być gotowa w ciągu najbliższego roku.

Konferencja z automatu

Z kolei Avaya wykorzystała VoiceCon do premiery produktu oraz nowej usługi, które pozwalają integrować aplikacje takie jak SAP lub IBM WebSphere z produktami infrastrukturalnymi Avaya. Na bazie technologii Communications Enabled Business Processes (CEBP) powstało kilka produktów, z których najważniejszy to Communications Process Manager, czyli oprogramowanie serwerowe działające jako warstwa pośrednia pomiędzy aplikacjami bazującymi na usługach Web a platformami komunikacyjnymi Avaya, np. Communications Manager, Meeting Exchange lub XML Voice Portal.

Communications Process Manager został zbudowany z wykorzystaniem architektury SOA oraz takich protokołów, jak XML czy Simple Object Access Protocol. Oprogramowanie może komunikować się bezpośrednio z aplikacjami uruchamianymi w środowiskach SAP NetWeaver oraz IBM WebSphere.

System może być wykorzystywany do inicjowania różnych akcji ze względu na zdarzenia zachodzące w aplikacjach biznesowych. Przykładowo, w określonym przypadku serwer Avaya może automatycznie stworzyć połączenie telekonferencyjne pomiędzy zdefiniowaną wcześniej grupą pracowników.

Ponadto firma oferuje również usługi konsultingowe oraz wdrożeniowe związane z tym produktami.

Echa po konferencji

Nowe funkcje urządzenia IP PBX Univerge SV7000 prezentowała firma NEC. Podłączając kolejne maszyny, system NEC może obecnie obsłużyć do 16 tys. portów. SV7000 może także obecnie współpracować z Microsoft Live Communication Server 2005 oraz Office Communication Server 2007. NEC przedstawił także oprogramowanie klienckie Aviator przeznaczone dla urządzeń RIM BlackBerry, Nokia E60/61 oraz pracujących pod kontrolą Microsoft Windows Mobile. Oprogramowanie pozwala na podłączanie tych urządzeń do centrali SV7000, by mogły funkcjonować jako telefony IP.

Z kolei Nortel zaprezentował przełączniki LAN - modele Enterprise Routing Switch 2500 oraz 4500, które oferują funkcje PoE (Power over Ethernet) oraz możliwość kontroli i zarządzania jakością połączeń QoS wymaganą dla efektywnego funkcjonowania telefonów IP.

Firma OctWare przygotowała nowe oprogramowanie dla użytkowników platformy open source Asterisk IP PBX, które zostało wyposażone w zestaw dodatkowych funkcji, m.in. umożliwiających eliminację efektu echa.

Wreszcie firma Spanlink pokazała pakiet Calabrio, oprogramowanie dla centrów kontaktowych bazujących na systemach IP, które oferuje funkcje monitorowania i prezentacji informacji na temat wydajności call center, raportowania oraz zarządzania oprogramowaniem i urządzeniami platformy Unified Contact Center bazującej na technologiach Cisco.

Darmowe zarządzanie

Firmy Extreme Networks oraz Ingate prezentowały podczas VoiceCon Spring 2007 bezpłatne narzędzia do zarządzania, które upraszczają konfigurowanie telefonów IP oraz integrację z usługami operatorów VoIP.

Aplikacja Handset Provisioning Module umożliwia automatyczne wykrywanie i konfigurowanie podłączanych do sieci telefonów produkowanych przez Avaya, Cisco, Mitel, Nortel i Shoretel. Oprogramowanie stanowi rozszerzenie dla ExtremeXOS, systemu operacyjnego, pod kontrolą którego pracują przełączniki Summit oraz routery BlackDiamond produkowane przez Extreme. Mechanizm wykrywania telefonów wykorzystuje standardowy protokół IEEE Link Layer Discovery Protocol. Po wykryciu oprogramowanie alokuje odpowiednią przepustowość oraz reguluje ustawienia Power over Ethernet, a także parametry konfiguracyjne funkcji QoS i VLAN.

Z kolei producent zapór firewall dla systemów VoIP, Ingate, promował nowe narzędzie służące do łączenia firmowych central IP PBX oraz sprzętu Ingate z usługami SIP dostarczanymi przez niektórych operatorów telekomunikacyjnych. SIP Trunking Configuration Tool zostało zaprojektowane specjalnie z myślą o użytkownikach zapory Ingate Firewall oraz urządzeń SIParator do kontroli sesji. Oprogramowanie umożliwia konfigurowanie sprzętu Ingate do współpracy z usługami VoIP bazującymi na SIP oferowanymi przez dostawców telefonii internetowej.


TOP 200