Ewolucja komunikacji w firmie

Eksperci wskazują, że segmentem napędzającym i kreującym rynek komunikacji IP będą rozwiązania Unified Communications. Na przestrzeni kilku lat producenci znacznie rozbudowali swoją ofertę, udostępniając systemy UC również małym i średnim firmom. Dodatkową zaletą jest brak konieczności inwestowania we wszystkie elementy składające się na kompletny zestaw UC. Poszczególne moduły można dołączać w miarę rosnącego zapotrzebowania.

Końcowym etapem ewolucji komunikacji IP mają być systemy inteligentne, będące połączeniem sprawnie działającego sprzętu, zoptymalizowanych aplikacji i dobrze wyszkolonych pracowników. Efektem tego zestawienia będzie przyspieszenie i automatyzacja wielu procesów biznesowych, które w sposób bezpośredni przełożą się na zyski spółki.

Hostowane i zarządzane usługi komunikacyjne

Naturalną konsekwencją wzrostu popytu na rozwiązania IP PBX było powstanie spółek oferujących hostowane i zarządzane usługi telekomunikacyjne. Taki model funkcjonowania komunikacji firmowej stał się interesującą alternatywą dla wielu przedsiębiorstw, szczególnie z segmentu MSP(małych i średnich przedsiębiorstw). Według prognoz Global Industry Analysts, do 2018 r. rynek hostowanych i zarządzanych usług telekomunikacyjnych będzie rozwijał się w tempie 12,2% rocznie, co plasuje go w czołówce całego sektora IP.

Jedną z najważniejszych zalet hostowanego systemu PBX jest brak konieczności zakupu kompletnego sprzętu potrzebnego do działania nowoczesnej centrali telefonicznej. Niższe koszty wdrożenia i użytkowania wynikają również z elastyczności wyboru konkretnych opcji telekomunikacyjnych. Firmowa, hostowana centrala telefoniczna może (choć nie musi) oferować wiele usług dodanych, takich jak: auto-odpowiedź, poczta głosowa, telekonferencje, przekazywanie połączeń, dostarczanie faksów na konto poczty elektronicznej, rozszerzone funkcje prezentacji numerów itp.

Ewolucja komunikacji w firmie

Ewolucja komunikacji IP

Firmy średniej wielkości, mające kilka oddziałów, mogą skorzystać z bardziej zaawansowanych usług hostowanej i zarządzanej komunikacji IP, ujednolicając jednocześnie funkcje telekomunikacyjne w obrębie całego przedsiębiorstwa. Takie rozwiązania wymagają zapewnienia większych środków bezpieczeństwa, gwarantujących łączność nawet w przypadku awarii zasilania w biurach lub chwilowej przerwy w dostępie do internetu. Warto przy tym zadbać o podpisanie odpowiednich umów SLA (Service Level Agreement), które będą szczegółowo opisywać poszczególne cechy systemu oraz definiować stopień odpowiedzialności za ich działanie.

Współczesne usługi hostowane i zarządzane funkcjonują pod różnymi nazwami. Najczęściej wymienianymi hasłami są: "komunikacja w chmurze" (cloud computing), usługi typu CaaS (Communications as a Service), UCaaS (Unified Communications as a Service). Ich cechą wspólną jest udostępnienie klientowi odpowiednich zasobów przetwarzających dane i realizujących wykupione funkcje telekomunikacyjne. Poszczególne opcje czy dodatkowe funkcje mogą być dynamicznie przydzielane w zależności od bieżącego zapotrzebowania. Firma, która wykupi usługi zarządzane, płaci ustalony abonament lub pokrywa koszty za każdorazowe użycie danej funkcji.

Różnice między usługami realizowanymi w modelu CaaS (UCaaS) a chmurą obliczeniową polegają przede wszystkim na przyjętych rozwiązaniach licencyjnych i opłatach za aplikacje. Z punktu widzenia klienta ważne jest, aby miał on swobodny i łatwy dostęp do interfejsu konfigurującego wewnętrzny system łączności. Dzięki takiemu rozwiązaniu można szybko zestawiać i modyfikować połączenia (skrócone wybieranie numerów, przekierowania na telefony komórkowe pracowników itp.).

Problematycznym aspektem telekomunikacyjnych usług hostowanych, wynikającym wprost z ich outsourcingowej formuły, jest oddanie ważnej części działalności firmy obcemu usługodawcy. Dla dużych korporacji, instytucji rządowych, placówek medycznych czy finansowych rozwiązania typu CaaS mogą okazać się niedostępne ze względu na wewnętrzne regulaminy czy wymagania ustawowe.


TOP 200