EuroInfo '94

Pokazano również multimedialne bazy danych z Muzem Narodowego w Pradze (bibliografie i pisma od 7 do 18 stulecia), pisma Metternicha (ponad 5 tys. str.). Innego typu propozycją jest duży zbiór zdjęć rentgenowskich przygotowany przez Instytut Medycznych Studiów Podyplomowych w Pradze - wszystko dostępne na dyskach CD-ROM lub na dyskietkach.

Znaczącą pozycją w ofercie różnych organizacji i firm były katalogi propozycji współpracy gospodarczej i handlowej - dotyczące zarówno firm polskich, jak i światowych. Tego typu informacje można było znaleźć w CompAlmanachu Polskim, wydawnictwach Biura Informacji Gospodarczej InfoData Krajowej Izby Gospodarczej, zasobach KOMPASS-u, UNIDO i oczywiście w publikacjach jednego z organizatorów konferencji - Business Foundation.

Powstają nowe metody wyszukiwania informacji, wykorzystujące wyrafinowane algorytmy dostępu do baz danych i umożliwiające przetwarzanie dowolnych struktur informacyjnych - ofertę takiego oprogramowania do tworzenia i obsługi serwisów informacyjnych przedstawiła firma NEUROSOFT, której stoisko cieszyło się znacznym powodzeniem wśród uczestników konferencji.

Telekomunikacja

To kolejny "temat przewodni" EuroInfo '94, który wiąże się ściśle z ofertą banków danych i serwisów on-line. Nawet bowiem CD-ROM nie dysponuje pojemnością pozwalającą przechowywać serwisy wielkości DIALOGU (taka biblioteka liczyłaby ok. 7 tys. płyt CD-ROM). W wielu wypadkach jedynie dostęp on-line zapewnia aktualność, a tym samym wiarygodność informacji. Większość dostawców informacji oferuje kilka dróg korzystania z ich zasobów - bezpośrednie połączenia modemowe, sieci pakietowe X.25, sieci komputerowe o zasięgu ogólnoświatowym, takie, jak Internet. Rozwój struktur telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, sieci rozległych czy wreszcie infostrad pozwoli włączyć się polskim przedsiębiorstwom w światowy rynek wymiany informacji - nie tylko korzystać z "obcych" ofert, ale także przedstawiać swoje propozycje (współpracy gospodarczej, handlu i usług). Charakterystyczną cechą zaprezentowanej na EuroInfo '94 krajowej oferty łączności cyfrowej było wielkie zróżnicowanie propozycji - od taniej oferty przeznaczonej do pracy w bardzo ubogiej sieci telekomunikacyjnej (połączenia 2400b/s) do przyszłościowych projektów superszybkich sieci multimedialnych. Swoje możliwości przedstawiły wszystkie większe przedsiębiorstwa:

TP S.A. zaprezentowała swoje działania zmierzające do pokrycia terenu Polski siecią szybkich łączy cyfrowych o przepustowości 2Mbps, poprawienia jakości i dostępności usług telekomunikacyjnych, ujednolicenia sprzętu i wymagań technicznych stawianych nowym instalacjom.

KOLPAK - nowa sieć pakietowa oparta o strukturę łączności Polskich Kolei Państwowych przekazał informację o powszechnym udostępnieniu swoich usług i wprowadzeniu profesjonalnych serwisów - poczty elektronicznej w standardzie X.400, transmisji dokumentów EDI. System teletransmisyjny i pocztowy KOLPAKU zbudowany został przez amerykańską firmę Sprint - jednego z największych operatorów sieci w USA. Oferowane szybkości transmisji są zróżnicowane - od 2400b/s do 64Kbps.

POLPAK przedstawił obecny stan swojej sieci i plany wprowadzenia nowych typów usług - poczty elektronicznej X.400, systemu obsługi wiadomości MHS, ISDN, usług przywoławczych. Omówiono również plany budowy sieci pakietowej tranzytowej oraz sieci metropolitalnych (MAN).

TELBANK znany jest głównie z obsługi połączeń bankowych, ale zaprezentował też ofertę skierowaną do szerszej grupy użytkowników, w tym połączeń satelitarnych VSAT. Ciekawostką, świadczącą jednocześnie o "zróżnicowanym" stanie polskiej telekomunikacji był przedstawiony fakt, że brak możliwości założenia szybkiej linii stałej spowodował konieczność instalacji linii satelitarnej pomiędzy... dwoma dzielnicami Warszawy. Telbank podkreślał techniczną nowoczesność swojej sieci i bezpieczeństwo zastosowanych rozwiązań.

Ogólnoświatowa sieć komputerowa Internet reprezentowana była przez dwie, zupełnie różne organizacje: administratora krajowej struktury Internetu - NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa) i pierwszą, prywatną firmę oferującą dostęp do Internetu wszystkim zainteresowanym - ATM. Na tym przykładzie dobrze widać elastyczność Internetu - znajdują tu swoje miejsce zarówno wielkie organizacje obsługujące ponad 30 tys. użytkowników i finansowane z pieniędzy publicznych, jak i firmy komercyjne, budujące swoje gałęzie Internetu i tworzące własny rynek usług związanych z siecią.

NASK przedstawił obecny stan krajowej struktury Internetu oraz bardzo interesująca propozycję wspólnego wykorzystania szybkich łączy przez różnych operatorów sieci i różnego typu transmisje - cyfrowe, telefoniczne, sieci pakietowe. Umożliwi to efektywniejsze zapełnienie pasma transmisji i szybszą pracę poszczególnym użytkownikom.

ATM zaprezentował swoją ofertę skierowaną do organizacji, firm i osób prywatnych nie mogących skorzystać z propozycji sieci akademickiej. Internet Komercyjny w Polsce powstał ponad rok temu, jako wspólne przedsięwzięcie firmy ATM i Telekomunikacji Polskiej S.A. Zakład Warszawa-Wschód. Prezentowano pierwsze krajowe serwisy informacyjne i bazy danych, których wprowadzenie do Internetu i udostępnienie zainteresowanym planowane jest w najbliższym czasie.

Konferencja EuroInfo '94 pokazała, że w Polsce, podobnie jak w innych krajach rozwój technologii informatycznych i komputerowych wymuszany jest przez rynek - już istniejące i dopiero powstające potrzeby różnych organizacji i przedsiębiorstw dotyczące dostępu do profesjonalnej informacji muszą być zaspokojone. Służą temu działające od wielu lat zagraniczne serwisy informacyjne, ale także nowe, aktualnie tworzone krajowe bazy danych. Właściwy przepływ informacji, łatwy do niej dostęp i wiarygodność źródeł mogą stać się znaczącym elementem naszej drogi do Europy i w ogóle rozwoju gospodarczego. Informacja jest towarem powszechnie potrzebnym w gospodarce - tak samo na poziomie małej firmy prywatnej jak i wielkich koncernów państwowych i korporacji ponadnarodowych.


TOP 200