Ericsson zbudował autobusową sieć WLAN z antenami wbudowanymi w szyby pojazdu
- Janusz Chustecki,
- IDG News Service,
- 24.05.2013, godz. 10:21
Ericsson zaprezentował w tym tygodnia w Las Vegas (na targach CTIA Wireless) ciekawe rozwiązanie - autobusową sieć WLAN, której antena została wbudowana w szyby pojazdu. Firma wbudowała w szyby antenę Wi-Fi typu dual-band, która jawi się pasażerom pojazdu jako ledwo widoczny, czerwony metal osadzony między warstwami szkła.
Przeczytaj też:
Polecamy:
Konstruując antenę Wi-Fi wbudowaną w szyby, Ericsson chciał rozwiązać problem dotykający mobilnych użytkowników, którzy podróżują autobusem i chcą w tym czasie nawiązać łączność z siecią komórkową. Często nie mogą tego zrobić, ponieważ produkowane obecnie szyby potrafią zawierać cienką, całkowicie przezroczystą warstwę, która jest wykonana ze specjalnego, wprasowanego w szkło aluminium. To izolacja termiczna chroniąca pasażerów przez słońcem lub niską temperaturą. W połączeniu z metalem tworzącym obudowę pojazdu, konstrukcja taka jest niczym innym jak klasyczną klatką Faraday’a, która zatrzymuje fale radiowe.
Zobacz również:
Pasażerowie takiego pojazdu nie mogą korzystać z zewnętrznych sieci komórkowych, ponieważ blokuje on wszystkie sygnały radiowe. Inżynierowie z firmy Ericsson sięgnęli więc po rozwiązanie polegające na wbudowaniu w szybę, razem ze wspomnianą wcześniej aluminiową warstwą termiczną, anten Wi-Fi. Chociaż są to proste, pasywne anteny, to każda z nich usprawnia znacznie pracę wewnętrznej sieci bezprzewodowej.
Mamy tu do czynienia z systemem komunikacyjnym pracującym podobnie jak sieci Wi-Fi "in-flight" instalowane w samolotach. Pasażerowie logują się do wewnętrznej sieci Wi-Fi, która przekazuje następnie sygnały do sieci długodystansowej (takiej jak np. LTE), komunikującej się dalej ze światem zewnętrznym.
Pomysł firmy Ericsson może też znaleźć zastosowanie w wieżowcach, których ściany są wykonane ze szkła. Takie "szklane" anteny mogą nie tylko usprawnić pracę sieci Wi-Fi obsługującej biuro, ale mogą również zwiększyć zasięg oraz przepustowość wewnętrznych systemów komunikacji komórkowej, jeśli takie znajdują się w budynku.