Efektywne zarządzanie wiedzą
- Sławomir Lipski,
- 29.05.2009
Przypadkowość i niekompletność zbieranych informacji
Gromadzenie określonych danych w sposób powtarzalny, tzn. zawsze w tym samym miejscu i tą sama metodą, ma dużo większą wartość niż dążenie do gromadzenia informacji w możliwie najszerszym zakresie. Niezwykle istotne jest zatem wyróżnienie kluczowych obszarów wiedzy, w których przetwarzanie danych przyniesie największe korzyści, i koncentrowanie się właśnie na tej dziedzinie.
Czasochłonność
Należy pamiętać, że jeśli wprowadzane zmiany związane z realizacją strategii zarządzania wiedzą będą wymuszały na pracownikach wykonywanie wielu dodatkowych czynności i uczenia się nowych systemów, cały projekt może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Warto więc maksymalnie wykorzystać narzędzia używane przez pracowników lub wzbogacać już realizowane procesy o elementy gromadzenia wiedzy. Planując wdrożenie nowych narzędzi, nie można również pominąć w ich ocenie kwestii przyjazności dla użytkownika.
Zobacz również:
Niedocenianie wiedzy ukrytej
W teorii zarządzania wiedzą wyróżnia się istnienie wiedzy jawnej (lub formalnej)
- opisanej, skategoryzowanej i dostępnej dla wszystkich - oraz wiedzy ukrytej (lub nieformalnej) - nieopisanej, będącej w posiadaniu poszczególnych pracowników i wynikającej z ich doświadczenia. Najtrudniejszym, ale przynoszącym najlepsze efekty elementem procesu wdrażania zarządzania wiedzą jest stworzenie możliwości przekształcania wiedzy ukrytej w wiedzę jawną.
Krótkie podsumowanie
Nowe przedsiębiorstwa oparte na wiedzy, które zdają sobie sprawę z zalet zarządzania wiedzą i umieją je twórczo wykorzystać do osiągnięcia sukcesu, noszą miano organizacji stale uczących się. Ta najnowsza koncepcja rozwoju ludzi, firm i społeczeństw opisuje, jak dbałość o nieustanny rozwój pracowników poprzez zróżnicowanie i kompleksowe systemy rozwojowe przekłada się przy określonym i wymiernym nakładzie inwestycji na równie wymierny sukces pracodawcy.
Warto więc wypracować strategię zarządzania wiedzą, która zapewni rozwój takich aspektów, jak zachęcanie do gromadzenia i dzielenia się wiedzą, tworzenie warunków do rozwoju pracowników, skuteczne przyswajanie i wdrażanie nowości rynkowych oraz ułatwianie pracownikom rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. CIO
Autor jest architektem rozwoju IT w Altkom Akademia SA.