Edukacja informacyjna
- Maciej M. Sysło,
- Ewa Gurbiel,
- Grażyna Hardt-Olejniczak,
- Ewa Kołczyk,
- Helena Krupicka,
- 22.06.1998
W edukacji informacje występują w różnej postaci: tekstowej (w tym, w słownej i liczbowej), graficznej i dźwiękowej. Przetwarzanie różnych rodzajów informacji i łączenie ich ze sobą w jeden przekaz multimedialny wymaga użycia komputerów i narzędzi technologii informacyjnej.
Komputery i technologia informacyjna są obecnie wykorzystywane w większości dziedzin występujących w edukacji. TI stała się integralną częścią wielu dziedzin. Programy tych dziedzin powinny to uwzględniać - ogłoszone Podstawy programowe zawierają wiele zapisów odnoszących się do stosowania TI lub tylko do posługiwania się informacją, w czym jednak nie można się obejść bez środków i narzędzi TI (zob. rys. 1).
Poza kształceniem w zakresie wykorzystywania TI w różnych dziedzinach nauczania, ta technologia może być stosowana także jako pomoc, po którą może sięgać nauczyciel lub uczeń. Te z kolei mogą w znacznym stopniu poprawić, usprawnić i wzbogacić uczenie się i nauczanie.
Jest ważne, by rozróżniać występowanie TI jako elementu zintegrowanego z daną dziedziną i posługiwanie się nią jako pomocą dydaktyczną. Nie zawsze to rozróżnienie jest wyraźne, ale niemal w każdej dziedzinie można podać odpowiednie przykłady. I tak w nauczaniu matematyki posłużenie się arkuszem kalkulacyjnym do wykonania obliczeń finansowych związanych z kontem bankowym lub ubezpieczeniem jest przykładem treści i umiejętności, w których pewne operacje matematyczne zostały zintegrowane z narzędziami TI. Jednak, posłużenie się programem, który pomaga analizować wykres funkcji kwadratowej, jest przykładem skorzystania jedynie z pomocy komputera. Choć w obu przypadkach występują zarówno zadania matematyczne, jak i elementy posługiwania się TI, w pierwszym - nie można zrezygnować z posłużenia się komputerem, a w drugim - wielu uczniów, mających wyobraźnię matematyczną, na ogół nie korzysta z pomocy komputera.
Oto kilka przykładów wykorzystania technologii informacyjnej w różnych dziedzinach nauczania. TI w tych przypadkach stała się integralną częścią tych dziedzin (rys. 1).
Edytor tekstu jako pomoc w pracy nad treścią i formą tekstów - przez wielokrotne udoskonalanie obu.
Edytory tekstu i grafiki jako pomoc w przygotowaniu opracowania (raportu) tekstowo-graficznego, zawierającego również tabele liczbowe i ich wykresy; przygotowywanie prezentacji.
Użycie arkusza kalkulacyjnego do wykonywania obliczeń finansowych (matematyka), opracowywania wyników eksperymentów (chemia, fizyka).
Posługiwanie się metodami numerycznymi i arkuszami matematycznymi (takimi jak Derive) w obliczeniach matematycznych i fizycznych.
Wykorzystanie bazy danych do zbierania i opracowywania informacji na dany temat - mogą to być ankiety, dane o populacji zwierząt, dane o grupie ludzi, informacje biblioteczne itp.
Posługiwanie się specjalistycznym oprogramowaniem z danej dziedziny, np. GIS na lekcjach geografii, arkusz matematyczny na lekcjach matematyki, program do symulacji zjawisk chemicznych i fizycznych itp.
Korzystanie z zasobów multimedialnych, znajdujących się np. na płycie CD.
Wykorzystywanie globalnej sieci komputerowej do zbierania informacji na zadany temat, rozproszonych w Internecie.
Zadania szkoły w zakresie TI
Umożliwienie wszystkim uczniom zapoznania się z podstawami technologii informacyjnej.
Uwzględnienie technologii informacyjnej w programach różnych dziedzin edukacyjnych oraz umożliwienie uczniom i nauczycielom wykorzystywania jej zgodnie z tymi programami w celu nabycia umiejętności korzystania z informacji i posługiwania się w tym technologią informacyjną.
Wykorzystywanie technologii informacyjnej jako pomocy w poznawaniu i w nauczaniu innych dziedzin - w tych sytuacjach i przypadkach, gdy jest to celowe i korzystne.
Możliwości technologii informacyjnej można ogólnie scharakteryzować umiejętnościami stosowania efektywnie środków i narzędzi TI oraz źródeł informacji do analizy, przetwarzania i prezentowania informacji, modelowania, pomiaru i sterowania urządzeniami i wydarzeniami. Dotyczy to:
<hr size=1 noshade>Autorzy są pracownikami naukowymi Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, od lat zajmującymi się edukacją informatyczną. Opracowali m.in. program nauczania elementów informatyki oraz podręczniki dla ucznia i nauczycieli pt. Elementy informatyki. Są pomysłodawcami i organizatorami konferencji "Informatyka w szkole". Obecnie podjęli się wspólnie z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi opracowania programu realizacji w szkołach zadań edukacji informatycznej, określonych w Podstawach programowych kształcenia ogólnego.