Dystrybutorzy w natarciu – wyniki finansowe AB S.A.

W ciągu trzech minionych kwartałów Grupa AB zarobiła więcej niż w całym ubiegłym roku finansowym. Istotnie poprawiła także wskaźniki rentowności netto – ta zwiększyła się o ponad jedną trzecią i przekroczyła 1%. Zysk netto AB S.A. wzrósł w III kwartale 2013/2014 roku obrotowego o prawie 72% r/r – wyniósł 10,63 mln zł.

To efekt m.in. mocnych wzrostów sprzedaży w wysokomarżowych segmentach, przede wszystkim w markach własnych, a także RTV&AGD i w kanale e-commerce. Grupa AB zwiększyła także rentowność EBITDA oraz zmniejszyła zadłużenie. Przychody z marek własnych stale rosną w 2-cyfrowym tempie w ujęciu rocznym. Zwiększyła się również liczba klientów korzystających z tych produktów (o ponad 12% r/r). Na przełomie kalendarzowych kwartałów Q2/Q3 2014 AB planuje wprowadzić do oferty nowe kategorie produktowe pod marką TB.

Wysokimi wzrostami mogą pochwalić się także inni polscy dystrybutorzy, znajdujący się rok rocznie w czołówce firm o największych przychodach wedle rankingu Computerworld TOP200. Przychody Grupy Kapitałowej Action wzrosły rok ro roku o 35,1% - do 4,749 mld zł, zaś GK ABC Data osiągnęła przychody w wysokości 4,822 mld, co przełożyło się na wzrost o 31%.

Dystrybutorzy mocno rozbudowują swoje zaplecze logistyczne – nowe magazyny realizuje już Action, w marcu zaś ruszyła budowa nowego magazynu AB SA w Magnicach.

ABC Data i Action skupiają się na ekspansji zagranicznej. Władze AB S.A. twierdzą, że w Polsce wciąż mamy ogromny, niewykorzystany potencjał wzrostu – w e-biznesie. Na zachodzie 30% rynku e-commerce stanowi B2B, w Polsce jest to wciąż jedynie około 5%.

"E-commerce to dla nas strategiczny kierunek rozwoju, dlatego nieustannie inwestujemy w ten kanał. Jesteśmy dystrybutorem nowej generacji, który swoim partnerom oferuje automatyczną obsługę logistyki zamówień z niezwykle szerokiej puli produktów. Dajemy komplet narzędzi niezbędnych do prowadzenia biznesu w Internecie. Dla nas samych e-commerce to także sposób na poprawę rentowności i okazja do cross-sellingu. Widzimy tu ogromne pole możliwości i rozwoju" - komentuje Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB SA.

Warto zwrócić uwagę, że dystrybutorzy coraz bardziej rozbudowują swoją ofertę poza IT. AB chce docelowo osiągnąć dziesięcioprocentowy udział w rynku RTV/AGD w Polsce. Niedawno grupa zainwestowała także w dystrybutora zabawek, firmę Rekman, której rentowność EBITDA oscyluje w przedziale 4-6% i jest ponad 2 razy wyższa niż w całej Grupie AB. Action zainteresowany jest z kolei przejęciem firmy Domeks, właściciela sieci sprzedaży RTV/AGD Avans. Jak widać - konkurencja w tym segmencie będzie się zaostrzać.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200