Droga w chmurze informacji

Którędy na spotkanie

Rozwiązania pozwalające na stałą wymianę informacji między urządzeniami w aucie a systemami zewnętrznymi chcą mieć także inni producenci. Firma BMW rozpoczęła niedawno współpracę z niemieckim koncernem informatycznym SAP. Jej celem jest zastosowanie w pojazdach tej marki platformy teleinformatycznej SAP HANA Cloud Platform. Umożliwia ona przetwarzanie i analizę w czasie rzeczywistym dużych ilości informacji. Jest stosowana już m.in. w bolidach Formuły 1. W seryjnych autach producenta z Monachium ma umożliwiać wymianę informacji między systemami w pojeździe a zewnętrznymi partnerami. Na przykład może zbierać informacje o najbliższych punktach usługowych i po ich analizie zaproponować kierowcy postój przy stacji benzynowej, na której jest najtańsza benzyna, a do tego w kawiarni serwują jego ulubione ciasteczka. Usługodawcy będą w stanie na bieżąco aktualizować informacje o swoich ofertach. System analityczny zbudowany na bazie SAP HANA Platform będzie z kolei na bieżąco aktualizował informacje o preferencjach kierowcy i pasażerów.

Na przetwarzaniu informacji w chmurze chcą zarobić też samochodowe start-upy. W samochodach Quoros, produkowanych przez chińsko-izraelską spółkę, zamontowany jest system Quoros Cloud, który powoduje automatyczną integrację narzędzi dotyczących zarządzania samochodem z aplikacjami zainstalowanymi na smartfonie lub tablecie pasażera. Jeżeli mamy zapisane w terminarzu spotkanie, auto poinformuje o tym przez komunikat na panelu sterującym lub na ekranie smartfona oraz wyznaczy od razu na mapie optymalną trasę dojazdu w umówione miejsce.

Zobacz również:

  • Google i Apple w niełatwej walce o rynek automotive
  • Generatywna sztuczna inteligencja może zdziesiątkować branżę call center
  • Kolejny producent pojazdów EV wspiera standard ładowania Tesli
Nowy wymiar ruchu

Nie wiemy jeszcze dzisiaj, jak dokładnie będzie wyglądało w przyszłości wykorzystanie inteligentnych samochodów w ruchu miejskim. Jeżeli jednak chcemy właściwie oszacować konsekwencje wprowadzenia w życie projektów takich jak Google Car czy autonomiczne inteligentne pojazdy innych producentów, nie możemy popełnić błędu naszych przodków. Gdy zaczęły się pojawiać pierwsze pojazdy napędzane silnikami spalinowymi, patrzono na nie jak na dorożkę czy bryczkę, która została pozbawiona konia, a jego funkcję przejął motor. Dzisiaj wiemy, że samochód nie stał się udoskonaloną wersją pojazdu konnego, tylko całkiem nowym produktem, czynnikiem wielu istotnych zmian społecznych, cywilizacyjnych i gospodarczych, przyczynił się do wykreowania nowego ekosystemu funkcjonowania człowieka. Tak też będzie i w przypadku samochodów autonomicznych.

W tradycyjnym ujęciu samochód służy przede wszystkim do przemieszczania się z jednego punktu do drugiego, jest łącznikiem między jednym a drugim miejscem. Jazda za kierownicą jest osobnym, wymagającym zaangażowania i skupienia zajęciem, co sprawia, że przeznaczony na nią czas jest wyizolowany od innych. Samochód autonomiczny będzie dawał czas na równoczesne robienie wielu innych rzeczy niż tylko podróżowanie. Dzięki podłączeniu do sieci może pozwalać na robienie zakupów, wykonywanie pracy zawodowej czy oddawanie się rekreacji.

Pojazd inteligentny staje się jednocześnie przedłużeniem domu, biura i miasta, swoistym połączeniem czasu i przestrzeni między sferą publiczną, pracą i życiem prywatnym. Dzięki możliwościom komunikacji sieciowej można będzie nie wychodzić z inteligentnego pojazdu i robić to, co do tej pory wymagało osobnej obecności w domu, w firmie, w centrum handlowym czy na wycieczce przez miasto. To wszystko będzie można robić jednocześnie w samochodzie. Pojazd inteligentny staje się po części firmą, po części domem, po części sklepem i po części miejscem rekreacji. To zmienia jego sposób użytkowania, co nie pozostanie bez wpływu na sferę życia prywatnego, społecznego czy zawodowego. Robiąc w jednym miejscu rzeczy przypisane do tej pory do różnych społecznie i psychologicznie miejsc, będziemy ciągle w drodze, ciągle w ruchu, cały czas „pomiędzy”.


TOP 200