Doświadczenie budowane za młodu

Możliwość zdobycia praktycznych umiejętności programistycznych oferuje KMD Poland w ramach projektu „Junior KMD Academy”. To program edukacyjny, w którym doświadczeni inżynierowie z KMD Poland wspierają merytorycznie studentów realizujących własny pomysł technologiczny. Niedawno zakończyła się jego druga edycja.

Fot. KMD

Jak wynika z danych zebranych na potrzeby projektu „Start na rynku pracy 2016”, realizowanego przez Fundację Inicjatyw Młodzieżowych, najważniejszą barierą wejścia na rynek pracy, w ocenie 74 % respondowanych studentów, jest brak doświadczenia, rozumiany jako niedostatek szeroko pojętych umiejętności praktycznych.

W ramach zakończonej właśnie drugiej edycji projektu „Junior KMD Academy”, ponad 30 studentów uczelni wyższych stworzyło aplikację „Pillar”. Efekt? Zdobyte doświadczenie zawodowe i program, który pomaga pacjentom w procesie leczenia.

Zobacz również:

W ten sposób spółka technologiczna KMD Poland zachęca przyszłych pracowników do podejmowania wyzwań związanych z nabyciem praktyki przed startem kariery zawodowej.

Szanse dla żaków

Posiadanie umiejętności praktycznych w momencie ubiegania się o pierwszą pracę, determinują często wynik rekrutacji - szczególnie w przypadku zawodów inżynierskich czy technicznych. Zasada ta dotyczy także studentów informatyki czy programowania. Coraz częściej wymaga się od nich nie tylko teoretycznej znajomości danego języka komputerowego, ale także doświadczenia w realizacji projektów technologicznych. Gdzie zatem zdobywać niezbędne umiejętności, gdy zajęcia uczelniane nie wystarczają?

Część studentów decyduje się na bezpłatne praktyki w dużych firmach informatycznych, w ten sposób odhaczając w CV punkt związany z doświadczeniem, inni próbują swoich sił w dedykowanych programach edukacyjnych. „Ćwiczenia na uczelniach wyższych są niezwykle cenne, ale niewystarczające w kontekście przygotowania do podjęcia pracy. Takie jest też w sumie ich założenie – mają nas ukierunkować, a nie wyposażyć w umiejętności praktyczne – o te musimy zatroszczyć się sami” – wyjaśnia Katarzyna Ambroziak, uczestniczka Junior KMD Academy. „Możemy szkolić się w domu, lub też, co zdecydowanie jest bardziej efektywne i po prostu ciekawsze, skorzystać z pomocy profesjonalistów” – dodaje.

Fot. KMD

Fot. KMD

Łączenie elementów

Dotychczas odbyły się dwie edycje akademii. Rekrutacja do drugiej edycji „Junior KMD Academy” była otwarta dla wszystkich studentów kierunków informatycznych. Uczestnicy samodzielnie zgłaszali się poprzez formularz internetowy. Autorski program jest częścią strategii działań CSR-owych KMD Poland.

Pierwsza edycja miała charakter pilotażowy, jej efektem był sam transfer wiedzy, nie zaś tworzenie konkretnych aplikacji. W drugiej edycji, która zakończyła się w połowie lipca br., ponad 30 studentów z Warszawy i Lublina stworzyło darmową aplikację mobilną „Piller”. Jej zadaniem jest wsparcie pacjentów w systematycznym zażywaniu leków. Przez 6 miesięcy uczestnicy programu regularnie spotykali się ze swoimi mentorami z KMD Poland, którzy doradzali im, jak efektywnie prowadzić projekt informatyczny. Każde ze spotkań składało się z eksperckiego wykładu oraz części praktycznej, podczas której prowadzący pomagali w rozwiązaniu pojawiających się w ramach rozwoju aplikacji wyzwań. Studenci poznali zagadnienia związane z programowaniem multiplatformowym i funkcjonalnym, platformą Xamarin, tworzeniem przyjaznych interfejsów użytkownika, czy framework MvvmCross. „Czuję, że moje umiejętności bardzo się rozwinęły. Mogę także pochwalić się pierwszym doświadczeniem zawodowym i wydaną autorską aplikacją. Podczas nauki w Akademii czułem, jakbym pracował w dynamicznie rozwijającym się startupie technologicznym – podkreśla Dawid Suryś, uczestnik projektu.

„Piller” to aplikacja mobilna przeznaczona na telefony z Androidem, która pozwala użytkownikowi na stworzenie szczegółowego harmonogramu uwzględniającego potrzebną dawkę oraz godzinę przyjmowania. Możliwe jest także zrobienie zdjęcia danego leku i wprowadzenie go do programu. Dzięki temu aplikacja przypomina o terminie zażycia wyświetlając jednocześnie jego duże zdjęcie. Jest to szczególnie istotne dla osób starszych, niepełnosprawnych bądź przyjmujących dużą liczbę lekarstw – dzięki temu prawdopodobieństwo pomylenia leków znacząco się zmniejsza.

„Cieszę się, że tworząc aplikację „Piller” połączyliśmy element edukacyjny ze społecznym. Studenci nabyli nowych umiejętności praktycznych z zakresu programowania i zarządzania projektami, a osoby starsze oraz niepełnosprawne mogą skutecznie i bezpiecznie, prowadzić terapię lekową. Mam nadzieję, że podobne połączenie uda nam się uzyskać w kolejnych edycjach programu – mówi Adam Wiercioch, dyrektor Działu Usług Wspólnych, jeden z pomysłodawców programu „Junior KMD Academy”.